لینک های دسترسی

Breaking News

مشاور امنیت ملی پاکستان: مشکل حصارکشی مرزی با افغانستان حل می‌شود 


معید یوسف: مشاور امنیت ملی پاکستان
معید یوسف: مشاور امنیت ملی پاکستان

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان پیش از سفر دوروزهٔ رسمی‌اش به کابل گفته است که مشکل حصارکشی مرزی با افغانستان از طریق گفتگو حل خواهد شد.

آقای یوسف روز گذشته در شهر لاهور به خبرنگاران گفت که پاکستان مایل است با افغانستان روابط تجارتی را بهبود بخشد و در این کشور خواستار آغاز پروژهٔ جدید مانند مسیر اقتصادی چین - پاکستان، نیز است.

بر اساس گزارش‌ها، قرار است آقای یوسف به روز سه شنبه ۱۸ جنوری در کابل با مقامات طالبان ملاقات کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از مقامات پاکستانی، به شمول رییس استخبارات وقت این کشور از کابل دیدن کرده اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، در این اواخر بر سر حصارکشی مرزی و نصب سیم خاردار در امتداد مرز میان دو کشور جنجال‌های به میان آمده است.

چندی پیش ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی نشر شد که در آن گروهی از طالبان دیده می‌شدند که برخی از پایه را تخریب کرده و سیم‌های خار دار را پیش از آن که نصب شود،‌ با خود می‌برند.

اما شماری از مقامات پیشین افغان که ادعا دارند طالبان دست نشاندهٔ پاکستان اند، می‌گویند که هدف از این اقدام طالبان عوام فریبی است.

پس از آن، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان در یک تویت نوشت که "درین اواخر رویداد های در بخش‌هایی از خط دیورند میان افغانستان و پاکستان رخ داده است که نیاز برای گفتگوی مسوولین دوطرف را به‌منظور حلِ مسئله بار آورده است.

شیخ‌رشید احمد، وزیر داخله پاکستان دیروز در یک نشست خبری گفت که "ما حدود دوهزار و ۶۰۰ کیلومتر ساحهٔ مرزی را حصارکشی کرده‌ایم" و متباقی آن نیز با رضایت طالبان تکمیل خواهد شد.

حصارکشی مرزی با پاکستان در جریان حکومت پیشین افغانستان آغاز شده بود، اما مقامات آن همواره پاکستان را به تمویل گروه‌های دهشت افگن، به شمول طالبان متهم می‌کردند؛ اتهامی که پاکستان را آنرا رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG