لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی پاکستان: برای حفظ امنیت خود با طالبان در تماس استیم


اردوی پاکستان می‌گوید که به هدف حفظ منافع ملی و تامین امنیت این کشور، با گروه طالبان در تماس است و این روابط در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

جنرال بابر افتخار، سخنگوی اردوی این کشور گفته است که طالبان اطمینان داده اند که به هیچ گروه تروریستی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان برای هر گونه فعالیت تروریستی علیه کشورهای دیگر به شمول پاکستان استفاده شود.

آقای افتخار روز دوشنبه ۲۰سپتمبر (۲۹ سنبله) در مصاحبۀ با اردو نیوز پاکستان افزوده که "هیچ دلیلی وجود ندارد که در تعهدات طالبان تردید داشته باشند".

او تاکید کرده که اردوی پاکستان به هدف "حفظ منافع ملی پاکستان"، با گروه طالبان به گونۀ دوام‌دار در تماس خواهد بود. پیش از این اردوی پاکستان اعلام کرده بود که برخی تندوران از خاک افغانستان وارد منطقۀ "باجور" پاکستان شده و با حمله بر پوسته‌های نیروهای امنیتی این کشور، دو نظامی را کشته اند.

سخنگوی اردوی پاکستان همچنین ادامۀ حصارکشی حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان را در بهبود امنیت دو کشور مهم عنوان کرده و افزوده که روند حصار کشی سیم خاردار در امتداد مرز میان دو کشور به شدت ادامه دارد.

بر اساس معلومات آقای افتخار در حال حاضر روند حصارکشی در مرز میان دو کشور حدود ۹۰ درصد تکمیل شده است. محفظهٔ (کتاره) فلزی سه متر بلندی دارد و قسمت بالای و داخل آن سیم خاردار گرفته شده است.

پیش از این مقامات افغان بارها با ایجاد موانع و اعمار پوسته‌ها اظهار مخالفت کرده و این اقدام پاکستان حتی چندین بار سبب درگیری میان دو طرف و وارد شدن تلفات نیز شده است.

این در حالی است که مقام‌های افغان و امریکایی پیش از این، بارها پاکستان را به حمایت و پناه دادن رهبران طالبان طی ۲۰ سال گذشته متهم کرده بودند، اتهامی که پاکستان آن را همواره رد می‌کرد.

اما دیدار جنرال فیض حمید، رییس استخبارات پاکستان از کابل که گفته می‌شود به گونهٔ غیر مترقبه صورت گرفته بود، تردید‌ها در مورد روابط گروه طالبان و پاکستان را در میان افغان‌ها یک بار دیگر افزایش داد.

پس از آنکه شمار زیادی از افغان‌ها در رسانه‌های اجتماعی مخالفت‌شان را با این سفر آقای حمید ابراز داشتند، طالبان هفته گذشته گفتند که این دیدار در هماهنگی با این گروه صورت گرفته بود.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان جنرال فیض حمید، رییس استخابارات پاکستان نخستین مقام خارجی بود که به کابل سفر کرد و با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو داشت.

XS
SM
MD
LG