لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس پاکستان: مهاجم انتحاری مسجد پشاور لباس پولیس به تن داشت


فرمانده پولیس ایالت خیبر پشتونخوا روز پنجشنبه دوم فبروی (۱۳ دلو) گفت که بم‌گذار انتحاری که روز دوشنبه گذشته با حمله بر یک مسجد در یک مجتمع پولیس در شهر پشاور بیش از ۱۰۰ نفر را کشت، لباس پولیس به تن داشت و با موترسایکل وارد ساحه شده بود.

معظم جاه انصاری بدون ارایه جزییات به خبرنگاران گفت که گمان می‌رود عامل حملهٔ روز دوشنبه یکی از اعضای جناح جدا شده از تحریک طالبان پاکستان به نام جماعت الاحرار باشد.

انصاری گفت: "اعتراف می‌کنم که این یک خطای امنیتی بود. پرسونل من نتوانستند جلو آن را بگیرند. این تقصیر من است."

این حمله که در آن کم از کم ۲۲۵ نفر دیگر زخمی شدند، مرگبارترین حمله در یک دههٔ گذشته در پاکستان خوانده شده است.

انصاری گفت که تصاویر کمره‌های امنیتی نشان می‌دهد که بمب گذار با کلاه ایمنی و ماسک در حالی که یونیفورم پولیس را به تن داشت با موترسایکل از دروازهٔ امنیتی عبور کرده و "سپس موترسایکل خود را پارک کرد، مسیر مسجد را پرسید و به آنجا رفت".

فرمانده پولیس افزود: "نگهبانان پولیس در دروازهٔ ورودی اصلی فکر کردند که او یکی از نیروهای پولیس است، بناً او را بررسی نکردند."

همه کشته شدگان به استثنای سه نفر، افسر پولیس بودند و این بدترین حمله به نیروهای امنیتی پاکستان در تاریخ معاصر این کشور خوانده شده است.

در همین حال مقامات در پاکستان روز چهارشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) گفتند که پولیس در ارتباط به این حملهٔ انتحاری ۲۳ نفر را بازداشت کرده است.

یک مقام امنیتی پاکستان به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش به فرانس‌پرس گفت که مقامات در مورد احتمال اینکه فردی از داخل این مرکز امنیتی این حمله را هماهنگ کرده یا نه نیز تحقیقات می‌کند.

فعال‌ترین گروه شبه نظامی در ایالت خیبر پشتونخوا تحریک طالبان پاکستان است. این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

اما تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حمله بر مسجد مجتمع پولیس شهر پشاور را به دوش نگرفته است.

جماعت الاحرار در سال ۲۰۱۴ از تحریک طالبان پاکستان جدا شد. این گروه که مسوولیت چندین حملۀ مرگبار را در پاکستان به دوش گرفته است، گمان می‌رود که در افغانستان نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

جماعت الاحرار مسوولیت حملۀ انتحاری سال ۲۰۱۳ بر مراسم عید مسیحیان را شهر لاهور پاکستان به دوش گرفت که در آن حمله ۷۰ نفر، عمدتاً مسیحیان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG