لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در شهر پشاور پاکستان بیش از ۱۵۰کشته و زخمی برجا گذاشت


انفجار در داخل یک مسجد شهر پشاور ایالت خیبر پشتونخوا بیش از ۱۷۰ کشته و زخمی برجا گذاشت. مقامات گفته اند که اکثریت قربانیان این رویداد منسوبین پولیس بوده اند.

این انفجار چاشت روز دوشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) زمانی به وقوع پیوست که بسیاری از افراد برای ادای نماز ظهر جمع شده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سکندر خان، یکی از مقام‌های پولیس پشاور، گفته است که پس از این انفجار بخشی سقف این مسجد فروریخته و تلفات زیادی به نمازگزاران وارد کرده است.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که شمار کشته شدگان این رویداد به ۶۱ و زخمی شدگان به ۱۵۰ نفر رسیده است.

پیش از این، محمد عاصم، سخنگوی شفاخانه "لیدی ریدنگ" در شهر پشاور به صدای امریکا گفته بود که از محل انفجار، ۱۹ کشته و ۹۰ زخمی به این شفاخانه منتقل شده است.

آقای عاصم افزود که وضعیت صحی برخی از مجروحین وخیم است و ممکن شمار تلفات ناشی از این انفجار افزایش یابد.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای گفت که تروریست‌ها می‌خواهند با ایجاد هراس آنانی را هدف قرار دهند که وظیفۀ شان دفاع از پاکستان است.

او افزود: "آنانی که علیه پاکستان می‌جنگند از روی زمین حذف خواهند شد."

تحریک طالبان

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، سربه‌کف مهمند، یکی از قوماندانان تحریک طالبان پاکستان، در صفحۀ تویتراش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان در نومبر ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان را راه اندازی کنند.

مقام‌های امنیتی تا اکنون شمار دقیق تلفات این انفجار را مشخص نکرده اند، اما گفته اند که در هنگام نماز، کم از کم ۲۶۰ نفر در این مسجد حضور داشته اند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، انفجارات و حملات تندروان بر مواضع نظامیان پاکستانی در بخش‌های آن کشور افزایش یافته است.

حدود دو هفته پیش، یک حمله انتحاری در نزدیکی یک مرکز پولیس در ساحهٔ "جمرود تحصیل" ایالت خیبرپشتونخواه به وقوع پیوست که در اثر آن، سه نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

پیش از این، پولیس خیبر پشتونخوا گفته بود که در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹۶ تروریست و ۱۱۸ منسوب پولیس در درگیری‌های مسلحانه کشته و ۱۱۷ نفر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG