لینک های دسترسی

Breaking News

شمار کشته شدگان حمله بر مسجد در پاکستان به بیش از ۱۰۰ نفر رسید


یک روز پس از حملهٔ مرگبار در یکی از مساجد شهر پشاور پاکستان، اجساد قربانیان بیشتر هنوز هم از زیر آوار بیرون آورده می‌شوند، حمله‌ای که در اثر آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این حمله روز دوشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) در جریان نماز ظهر در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخوا صورت گرفت.

مقامات محلی روز سه‌شنبه ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) گفتند که تیم‌های نجات شب هنگام نه جسد را از زیر آوار بیرون کشیدند. آنان گفتند که در اثر انفجار دیوار و بخشی از سقف مسجد فرو ریخته و نمازگزاران زیر آن دفن شدند.

بلال احمد فیضی، سخنگوی یک تیم نجات، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که تیم‌ نجات همزمان با بیرون آوردن اجساد، امیدوار است تا افرادی را نجات بدهند که هنوز در زیر آوار زنده اند.

مقامات پولیس محلی گفته اند که تا حالا دست کم ۲۰ منسوب پولیس که در حملهٔ روز دوشنبه کشته شدند،‌ پس از ادای نماز جنازه، دفن شدند.

شاهد علی،‌ یکی از منسوبین پولیس که از این حمله جان به سلامت برده، گفته است که حمله فقط چند ثانیه پس از آن صورت گرفت که امام نماز را آغاز کرد.

بدنبال این انفجار، سربه کف محمد، یکتن از قومندانان تحریک طالبان پاکستان در تویترش مسوولیت این انفجار را پذیرفت. ولی بعداً محمد خراسانی، سخنگوی این گروه، دست داشتن طالبان پاکستانی در این حمله را رد کرد و گفت که هدف قراردادن مساجد، مدارس و ساحات مذهبی، خلاف اصول این گروه می باشد.

تحریک طالبان پاکستان در نومبر ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان را راه اندازی کنند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، در واکنش به این حمله گفت که تروریست‌ها از طریق هدف قرار دادن کسانی که وظیفهٔ دفاع از پاکستان را انجام می‌دهند، می‌خواهند ترس و رعب ایجاد کنند.

انتونیو گوتیرش‌، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه حمله بر مسجد در شهر پشاور را محکوم کرد و آنرا ''نفرت‌انگیز'' خواند. انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز این حمله را "هولناک" خوانده و با بازماندگان این حمله ابراز تسلیت کرده است.

ایالات متحدهٔ امریکا و تعداد از رهبران پیشین افغانستان به شمول محمد اشرف غنی، حامد کرزی و عبدالله عبدالله، حمله در پشاور را محکوم کرده اند و امرالله صالح گفته است که جنرالان پاکستانی، اضافه تر از دو دهه مراکز آموزشدهی تروریستان را حمایت و تسهیل بخشیده و افزوده است که دست آنان با خون قربانیان آلوده است.

براساس گزارش ها، در سال ۲۰۲۲، پاکستان شاهد ۳۶۰ واقعهٔ تروریستی بود که منجر به کشته شدن ۹۷۳ نفر شد. از میان این واقعات، ۱۸۰ حمله در ایالت خیبر پشتونخوا گزارش شده است. مسوولیت بسیاری از این حملات را تحریک طالبان پاکستان ادعا کرده است.

XS
SM
MD
LG