لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان امریکا را به دخالت در 'رای عدم اعتماد' متهم کرد


عمران خان، صدراعظم پاکستان روز جمعه اول اپریل ( ۱۲ حمل) گفت که حکومت پاکستان به دلیل آنچه آقای خان آنرا حمایت از مخالفانش در پارلمان برای برکناری او از قدرت عنوان کرده، رسماً به ایالات متحده اعتراض کرده است.

آقای خان به شبکه تلویزیونی ARY پاکستان گفت: "اکنون آشکار شده که این توطئه از خارج طراحی شده است! همه این را می‌دانند. "

صدراعظم پاکستان با اشاره به یاداشت دپلوماتیک به سفارت امریکا در اسلام آباد گفت: " ما یک اعتراض‌نامهٔ دپلوماتیک به سفارت امریکا دادیم و به آنها گفتیم که شما در [رای عدم اعتماد] دخالت کرده اید. "

وزارت خارجهٔ ایالات متحده درمورد دریافت اعتراض‌نامهٔ دپلوماتیک توسط سفارت این کشور در پاکستان به صدای امریکا گفت که بر اساس معیارات دپلوماتیک، این وزارت درمورد مکاتبات دپلوماتیک اظهار نظر نمی کند.

اما یک سخنگوی این وزارت افزود: "از نظر دخالت ایالات متحده در امور داخلی پاکستان، این ادعاها صحت ندارد. "

آقای خان روز پنجشنبه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که یک کشور غربی از برکناری وی به دلیل سفر ماه گذشته‌اش به روسیه حمایت می کند.

او با استناد به متن یاداشت که آن را علنی نکرده است، گفت: "آنها می‌گویند که بالای پاکستان عصبانی هستند. ... آنها می گویند که اگر عمران خان در یک طرح عدم اعتماد شکست بخورد، پاکستان را خواهند بخشید. اما اگر رای گیری شکست بخورد، پاکستان باید با عواقب جدی روبرو شود. "

مقامات پاکستان گفته اند که سفیر اسلام آباد در واشنگتن پس از دیدار با مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا به تاریخ هفت مارچ این "پیام" را به اسلام آباد فرستاده است.

آقای خان گفت که سفیر پاکستان یک روز قبل از اینکه مخالفان‌اش درخواست عدم اعتماد علیه او را به تاریخ هشتم مارچ ارایه کنند به وزارت امور خارجهٔ امریکا احضار شده بود.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز پنجشنبه در واکنش به این اتهامات گفت: "هیچ حقیقتی در این باره وجود ندارد."

پرایس به خبرنگاران در واشنگتن گفت:" ما از نزدیک تحولات پاکستان را دنبال می کنیم. ما به روند قانون اساسی پاکستان و حاکمیت قانون احترام می گذاریم [و] حمایت می کنیم. "

قرار است پارلمان پاکستان روز یکشنبه در مورد ادامۀ اقتدار عمران خان رای‌گیری کند و این رای‌گیری مشخص خواهد کرد که آیا وی در قدرت بماند یا کنار برود.

با توجه به ایتلاف‌ سیاسی جدید در پارلمان پاکستان به نظر می‌رسد که شاید عمران خان در رای‌گیری روز یکشنبه رای کافی را برای جلب اعتماد قانونگذاران پاکستانی کسب نکند.

برای اینکه آقای خان در قدرت بماند، باید از ۳۴۲ عضو پارلمان آن کشور کم از کم ۱۷۲ عضو به حمایت از دوام کار وی رای بدهند.

در حال حاضر حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۶۶ کرسی پارلمان آن کشور را در اختیار دارد و با درنظرداشت ایتلاف‌ سیاسی جدید، گمان می‌رود که در رای‌گیری روز یکشنبه کم از کم ۱۷۶ عضو پارلمان به عمران خان رای عدم اعتماد بدهند.

XS
SM
MD
LG