لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: ما را ملامت نکنید، جنگ افغانستان کابوس پاکستان است


اسلام‌ آباد با انتقاد از اتهامات مکرر افغان‌ها می‌گوید که پاکستان مسوول وضعیت رو به وخامت افغانستان نیست.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان اتهام وارد کرد که افغانستان می‌خواهد پاکستان را در پیشرفت‌های طالبان مقصر نشان دهد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در دو روز اخیر، کاربران افغان رسانه‌های اجتماعی با راه اندازی هشتگ پاکستان را تحریم کنید sanctionpakistan# از ملل متحد و جامعهٔ جهانی خواسته اند تا بر پاکستان به دلیل مداخله در امور افغانستان و حمایت از گروه طالبان، تعزیرات وضع کنند.

این هشتگ تنها در فیسبوک بیش از ۵۰۰ هزار بار نشر شده است و شمار زیاد افغان‌ها به شمول کارمندان ارشد حکومت و قانونگذاران افغان آن را در شبکه‌های اجتماعی کار گرفته اند.

کاربران افغان حتا در زیر پست‌های مقام‌های ارشد امریکایی به شمول صفحۀ فیسبوک و تویتر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا این هشتگ را کار گرفته اند.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت، تجهیز و تمویل طالبان و سایر گروه‌هایی متهم می‌کند که در افغانستان دست به حملات دهشت افگنی می‌زنند.

غلام محمد اسحاقزی، نمایندهٔ دایمی افغانستان در ملل متحد، در نشست شورای امنیت آن سازمان پیرامون وضعیت افغانستان گفت که هزاران جنگجو از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و در مقابل نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند.

مشاور امنیت ملی پاکستان از افغانستان خواست تا شواهد و مدارک خویش را برای اثبات این ادعا ارایه کند.

ملاقات وزیر دفاع امریکا با لوی درستیز پاکستان

در همین حال، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که در یک مکالمهٔ تلیفونی با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان صحبت کرده است.

لوید آستن در صفحهٔ تویترش نگاشته است که در مورد علایق مشترک پیرامون ثبات در منطقه نیز با این مقام پاکستان بحث کرده است.

وزیر دفاع امریکا همچنان تلاش‌هایش را برای بهبود روابط میان واشنگتن و اسلام‌‌آباد را یک بار دیگر تصریح کرد.

اسلام‌آباد در این اواخر به دلیل این که مقامات امریکایی برای بحث در خصوص افغانستان با رهبران پاکستان تماس نگرفته اند، شاکی اند.

هفتهٔ گذشته، رسانه‌های پاکستان به نقل از شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان گزارش دادند که گفته است، ایالات متحده باید به پاکستان اهمیت قایل شود؛ اهمیتی که این کشور شایسته آن است.

آقای قریشی در برنامۀ جیو پاکستان شبکه تلویزیونی جیو نیوز گفت که پاکستان نباید نگران عدم تماس واشنگتن باشند،‌ زیرا این دوری به ضرر امریکا نیز است.

پیش از آن رسانه‌های متعددی از شکایت مشاور امنیت ملی پاکستان مبنی این که چرا رییس جمهور امریکا تا اکنون در خصوص افغانستان با عمران خان، صدر اعظم این کشور تماس حاصل نکرده، گزارش کردند.

اما آقای معید بعداً گفت که او شکایتی در این مورد نکرده است.

او افزوده است که امریکا باید حکومت افغانستان و طالبان را دوباره به میز مذاکره برگرداند.

با آنهم، مشاور امنیت ملی پاکستان اضافه کرد که اسلام‌آباد تلاش دارد که طالبان را به میز مذاکره بکشاند، اما نفوذ این کشور به دلیل پیشرفت‌های این گروه در افغانستان، کم‌رنگ شده است.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده به قطر رفته است تا طالبان را برای برگشت به مذاکرات ترغیب کند.

آقای خلیلزاد به گروه طالبان هشدار داده است که گرفتن قدرت به زور، انزوای جهانی این گروه را حتمی می‌سازد.

در این گزارش از معلومات خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG