لینک های دسترسی

Breaking News

جرگه قومی پشتونخوا: هزاران تروریست از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند


شماری از احزاب سیاسی خیبر پشتونخوا وضعیت کنونی افغانستان و رویکرد پاکستان در مقابل افغانستان را با برگزاری "جرگه قومی" در شهر چارسده به بحث گرفتند.

در این جرگه قومی اعضای تحریک تحفظ پشتون، حزب قومی وطن، حزب عوامی نشنل، حزب عوامی ملی پشتونخوا، رهبران حزب کارگر و اعضای جامعه مدنی و دیگر فعالان سیاسی اشتراک کرده بودند.

ایمل ولی خان، رهبر ایالتی حزب عوامی نشنل در سخنرانی خود گفت که هزاران فرد مسلح از پاکستان به نام "جهاد" به افغانستان می روند و در آنجا آتش می‌افروزند.

او افزود: "در این روزها اجساد تروریست‌ها به پاکستان آورده می‌شوند و زیر پرچم ملی پاکستان برای آنان سلامی زده شده و با احترام به خاک سپرده می شوند… چرا ما چشمان خود را می بندیم؟ مراکز آموزشی طالبان درکجا استند؟ "

سازمان دهندگان این جرگه می‌گویند که هدف اصلی گردهمایی آنان پایان دادن به جنگ " در منطقه و خاک پشتون‌ها" است.

این گروه ها در حالی پاکستان را به دخالت در امور افغانستان و جنگ در افغانستان متهم می‌کنند که دولت افغانستان نیز بار ها پاکستان، به ویژه اردو و اداره استخبارات نظامی این کشور را به حمایت و پناه دادن به رهبران و جنگجویان طالبان متهم کرده و می‌گویند که جنگجویان گروه طالبان در پاکستان آموزش دیده و برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شوند. اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

چنین جرگه قبلاً نیز از رویکرد پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده و از دولت پاکستان خواسته بود که از مداخله در امور افغانستان دست بردارد.

این در حالی است که کریس الکساندر، سفیر پیشین کانادا در افغانستان هفتهٔ گذشته گفت که جامعۀ جهانی باید بر پاکستان به خاطر راه انداختن جنگ نیابتی در افغانستان تحریم وضع کند.

آقای الکساندر در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا ضمن انتقاد شدید از سیاست های پاکستان در قبال افغانستان گفت که تصمیم گیرنده‌های واقعی در میان هیات مذاکره کنندۀ طالبان نه بلکه در اسلام آباد و راولپندی موقعیت دارند. او در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که اگر بر پاکستان تحریم وضع شود، جنگ در افغانستان پایان میابد.

وزارت خارجهٔ پاکستان این اظهارات سفیر پیشین کانادا را تقبیح کرده است.

XS
SM
MD
LG