لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان گذرگاه‌های بیشتر مرزی با افغانستان باز می‌کند 


پاکستان می‌گوید که به هدف تسهیل بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت مسافرین در نظر دارد گذرگاه‌های بیشتر مرزی با افغانستان باز کند.

محمد صادق، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان امروز ۲۴ می (سوم جوزا) گفت که در آغاز گذرگاه‌های آرندو میان چترال و کنر و بن‌شاهی میان کوز دیر و کنر فعال خواهند شد.

او در یک تویت نوشته که این سلسله ادامه خواهد داشت و گذرگاه‌های بیشتری میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

در واکنش به این اعلام پاکستان، امرالله صالح، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است پاکستان برای تسهیل تردد تروریست‌ها دست به گشایش گذر‌گا‌ه‌ها می‌زند.

او در یک تویت نگاشته است که "در جریان دو دههٔ گذشته پاکستان بیش از ۲۰۰ گذرگاه را برای تردد تروریست‌ها به افغانستان، انتقال سلاح، مواد انفجاری و امونیم نایتریت - مواد لازمی برای ساختن وسایل انفجاری - ایجاد کرده بود."

آقای صالح همچنان نگاشته است که پاکستان ۱۹۸ گذرگاه قدیمی را مسدود کرده است.

حکومت طالبان تا اکنون در خصوص این تصمیم پاکستان اظهار نظر نکرده است.

حکومت پیشین افغانستان همواره پاکستان را به پناه‌دادن، آموزش و فرستادن تروریست‌ها به افغانستان متهم می‌کرد، اما اسلام آباد آن اتهامات را رد کرده است.

در حال حاضر پنج گذرگاه - تورخم، غلام خان، خرلاچی، انگور هده، چمن، سپین بولدک - میان دو کشور به گونهٔ کامل فعال است.

این در حالی است که پاکستان در نه ماه گذشته چندین بار گذرگاه‌های مرزی با افغانستان را مسدود کرده و مقررات سختگیرانه‌ای را نیز وضع کرده است.

بر اساس گزارش‌هایی که به صدای امریکا رسیده است، پاکستان روند توزیع ویزه به شهروندان افغانستان را نیز دشوار کرده است.

شماری از باشندگان شهر کابل نیز به صدای امریکا گفته اند که برای دریافت ویزهٔ پاکستان به کمیشن‌کاران تا ۵۰۰ دالر پرداخت کرده اند.

XS
SM
MD
LG