لینک های دسترسی

Breaking News

توافق شورای امنیت ملل متحد: حکومت به رهبری طالبان همه‌شمول باشد


پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد – امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا – در مورد گرفتن موقف مشترک در خصوص تحولات اخیر در افغانستان به توافق رسیدند.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از مقام‌های ملل متحد گزارش داده است که اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد توافق کردند تا به خاطر ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان، بر طالبان فشار آورده شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل متحد با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و روسیه به گونه حضوری و با وزیر خارجۀ چین به گونه مجازی ملاقات کرد.

یک مقام امریکایی گفت که این نشست اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد "سازنده و با همگرایی زیاد" توام بود. او افزود که هیچ یک از اعضای دایمی این شورا به شمول چین، با ترکیب حکومت سرپرست به رهبری طالبان راضی نیست.

ژانگ جون، سفیر چین در ملل متحد نیز پیش از آغاز این نشست گفت که همه اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد، خواستار ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان اند.

پیش از این چین، به خاطر منجمد ساختن میلیاردها دالر سرمایۀ افغانستان، از واشنگتن انتقاد کرده بود.

اما بیجینگ در عین حال، مصرانه تلاش دارد تا کشورهای همسایۀ چین به پایگاهی برای گروه‌های تندرو مبدل نشود.

از سویی هم، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است که همه شمول نبودن و ترکیب کابینۀ سرپرست طالبان، یک اشتباه تکتیکی این گروه بود و تعامل با طالبان را دشوارتر ساخته است.

همزمان با این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد گفته است که قدرت‌های شورای امنیت خواستار "افغانستان صلح آمیز و با ثابت است که در آن کمک‌های بشری بدون مشکلات و تبعیض، توزیع شده بتواند."

منشی عمومی ملل متحد همچنین گفت که شورای امنیت این سازمان خواستار افغانستانی اند که در آن به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و دختران احترام گذاشته شود، پناهنگاه دهشت افگنان نباشد و افغانستانی که حکومت همه‌شمول آن نمایندۀ تمام اقشار و مردم افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG