لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در اجندای سفر لوی درستیز پاکستان به امریکا


پاکستان همواره به حمایت از گروه های دهشت افگن متهم شده است.
پاکستان همواره به حمایت از گروه های دهشت افگن متهم شده است.

راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر پنج روزه به ایالات متحده که روز دوشنبه آغاز می شود، در مورد موضوعات عمده از جمله مبارزۀ مشترک منطقه یی بر ضد دهشت افگنی، کنترول موثر مرزی میان افغانستان و پاکستان و روند صلح افغانستان، با مقامهای امریکایی صحبت خواهد کرد.

وزارت دفاع امریکا گفته است که آقای شریف بنابر درخواست خودش به واشنگتن سفر می کند.

آقای شریف در این سفر با معاون رئیس جمهور، وزیران دفاع و خارجه و رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIA دیدار کرده و انتظار می رود که هر دو طرف همکاری امنیتی و مبارزه بر ضد دهشت افگنی را بررسی کنند.

یک مقام پاکستانی آگاه از سفر آقای شریف که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا گفت که جنرال شریف در مورد عملیات موفقانۀ قوای نظامی پاکستان بر ضد دهشت افگنان و تامین امنیت در مناطق شمالغربی پاکستان که با افغانستان هم مرز است، به رهبران امریکایی معلومات خواهد داد.

قوای نظامی پاکستان یک و نیم سال پیش عملیات نظامی را در وزیرستان شمالی آغاز کرد.
قوای نظامی پاکستان یک و نیم سال پیش عملیات نظامی را در وزیرستان شمالی آغاز کرد.

تهاجم نظامی پاکستان به نام ضرب عضب یک و نیم سال پیش در مناطق بی قانون قبایلی پاکستان به ویژه وزیرستان شروع شد و به گفتۀ مقامهای پاکستانی تا کنون ۳۵۰۰ جنگجوی محلی و خارجی و صدها سرباز پاکستانی در این جنگ کشته شده اند و حاصل آن کاهش چشمگیر حملات دهشت افگنی در آن کشور بوده است.

راحیل شریف در حالی به ایالات متحده امریکا سفر می کند که تلاشها برای از سرگیری روند صلح افغانستان در سطح منطقه و جهان شدت گرفته است تا باشد که به شورشگری طالبان در آن کشور نقطۀ پایان گذاشته شود.

نقش پاکستان در روند صلح

نقش پاکستان در روند صلح افغانستان مهم و اساسی تلقی می شود، زیرا پاکستان به ویژه استخبارات آن کشور با سران طالبان روابط دیرینه داشته و هنوز هم آن کشور نفوذ چشمگیری در میان طالبان دارد.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا گفت که جنرال شریف در این سفر مقامهای امریکایی را ترغیب خواهد کرد تا تضمین کنند که هرگونه تلاش برای از سرگیری صلح، از سوی عناصر داخلی حکومت افغانستان عاطل ساخته نشود.

ایالات متحدۀ امریکا و چین از رهبران افغانستان و پاکستان خواسته اند تا دست به دست هم داده و در کشاندن رهبران شورشیان طالب به میز مذاکره با یکدیگر همکاری کنند.

اکثر گروه های دهشت افگن به شمول طالبان و شبکۀ حقانی در مناطق قبایلی پاکستان مستقر اند.
اکثر گروه های دهشت افگن به شمول طالبان و شبکۀ حقانی در مناطق قبایلی پاکستان مستقر اند.

در همین حال مشاهد حیسن رئیس کمیتۀ امور فاعی مجلس سنای پاکستان در صحبت با صدای امریکا ابراز خوشبینی کرده است که همسویی پاکستان، چین و ایالات متحده در خصوص روند صلح افغانستان انکشاف مثبتی است که به گفتۀ وی می توان از آن انتظار نتایج مثبت را داشت.

اما حکومت وحدت ملی افغانستان همواره گفته است که پیش از صلح با طالبان باید جنگ اعلام ناشده میان افغانستان و پاکستان متوقف شود و به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان با پاکستان صلح شود.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که حکومت افغانستان از پاکستان توقع دارد تا بر ضد گروه هایی اقدام کند که از خاک آن کشور مرتکب اعمال دهشت افگنی می شوند، آشکارا گردهمایی برگزار کرده و علیه افغانها اعلام جنگ می کنند.

سید ظفر هاشمی در صحبت با صدای امریکا گفت " اقدام پاکستان بر ضد چنین گروه ها به مثابۀ همکاری آن کشور در روند صلح افغانستان تلقی می شود."

XS
SM
MD
LG