لینک های دسترسی

Breaking News

خواجه آصف: امریکا مانند یک دوست خیانتکار بوده است


خواجه آصف، وزیرخارجۀ پاکستان
خواجه آصف، وزیرخارجۀ پاکستان

وزیر خارجۀ پاکستان در واکنش به تعلیق کمک های ایالات متحده به اسلام آباد گفت که واشنگتن به پاکستان، مانند یک دوست بوده که "همیشه خیانت" می کند.

خواجه آصف روز جمعه گفت "رفتار ایالات متحده نه مانند یک متحد است و نه مانند یک دوست".

از جانب دیگر، عمران خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان گفت که زمان آن رسیده تا پاکستان روابط خود را با ایالات متحده "قطع" کند و حضور دیپلوماتیک و استخباراتی امریکا را در مناطق حساس استراتیژیک کاهش دهد.

آقای خان گفت که پیام تویتر رئیس جمهور ترمپ بخشی از "تلاش عمدی برای تحقیر و توهین ملت پاکستان" بوده و خواهان عمل متقابل شد.

رهبر تحریک انصاف پاکستان همچنان خواهان تعلیق مسیر ترانسپورتی هوایی و زمینی پاکستان شد که از آن ایالات متحده برای اکمال نیرو های ناتو در افغانستان استفاده می کند.

ایالات متحده، اسلام آباد را به انجام "بازی دوگانه" متهم کرده می گوید که به دهشت افگنانی پناه می دهد که نیروهای امریکایی را در افغانستان هدف قرار می دهند. ادعای که اسلام آباد آن را رد می کند.

هزینۀ تعلیق کمک نظامی به پاکستان

ایالات متحده می گوید که هزینۀ تعلیق کمک های نظامی به پاکستان، نزدیک به ۲ میلیارد دالر تمام خواهد شد.

یک مقام دولت امریکا روز جمعه گفت "زمان زیادی برای پاکستان وجود داشت تا نشان دهد که پیشنهادات ما را جدی می گیرد."

این مقام امریکایی که نخواست نامش افشا شود به صدای امریکا گفت که ایالات متحده انتظارات خود را از پاکستان واضح ساخته است.

اما به گفتۀ این مقام امریکایی "ما متاسفانه ، شاهد یک اقدام معنی دار نبودیم که به دنبال آن استیم."

تعلیق کمک مالی، یک میلیارد دالر امریکایی تجهیزات نظامی و 900 میلیون دالر پرداخت هزینۀ عملیات ضد دهشت افگنی را در پاکستان متاثر می سازد.

این درحالیست که وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه یی اذعان داشته که اسلام آباد در جنگ علیه دهشت افگنی، به گونۀ وسیع از منابع مالی خود استفاده کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان، روز جمعه اقدام ایالات متحده را به عنوان "ضرب الاجل های خودسرانه و اعلامیه یی های یک جانبه" تحت انتقاد قرار داده رد کرد.

واکنش اردوی پاکستان

اردوی پاکستان می گوید که تعلیق کمک های ایالات متحده، همکاری های امنیتی دو جانبه میان پاکستان و امریکا و تلاش های صلح منطقه یی را تضیعف خواهد بخشید؛ اما مانع تصمیم پاکستان، در مبارزه علیه دهشت افگنی نخواهد شد.

جنرال آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان روز جمعه گفت "پاکستان برای پول نه بلکه برای صلح جنگیده است."

آقای غفور افزود که عملیات مبارزه علیه دهشت افگنی به رهبری اردوی پاکستان، دهشت افگنان را به شمول شبکۀ حقانی "بدون تبعیض با بهای سنگین پولی و خون پاکستانی ها" هدف قرار داده است.

سخنگوی اردوی پاکستان می گوید که پناهگاه های دهشت افگنان "سازمان یافته" در داخل پاکستان دیگر وجود ندارد.

این جنرال اردوی پاکستان تاکید کرد که ایجاد شک و تردید در بارۀ ارادۀ پاکستانی ها، به نفع اهداف مشترک ما در راستای ایجاد صلح و ثبات نمی باشد. پاکستان تلاش های صادقانۀ خود را در راستای منافع پاکستان و صلح ادامه خواهد داد.

این انکشافات و جنگ های لفظی میان مقامات امریکایی و پاکستانی پس از آن اوج گرفت که دونالدترمپ در نخستین روز سال ۲۰۱۸ میلادی در صفحۀ تویتر خود نگاشت که پاکستان میلیارد ها دالر کمک امریکا را در سال های متمادی اخذ کرده اما به دهشت افگنانی در خاک خود پناه داده است که نیرو های امریکایی به دنبال هدف گیری و از بین بردن آنان اند.

XS
SM
MD
LG