لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان می‌خواهد به افغانستان نیروی‌بشری بفرستد 


عمران خان،‌ صدر اعظم پاکستان می‌خواهد برای حل بحران بشری در افغانستان به این کشور نیروی‌بشری بفرستد.

دفتر صدر اعظم پاکستان نگاشته است که آقای خان هدایت داده است که برای دفع بحران بشری در افغانستان به این کشور نیروی‌‌بشری واجد شرایط و تعلیم یافته در بخش‌های طب، تکنالوژی معلوماتی، محاسبه و مالی بفرستد و در این خصوص با کشورهای دوست همکاری دوجانبه را نیز ارزیابی کند.

آقای خان هچنان از جامعهٔ جهانی و سازمان‌های امدارسان خواسته است تا برای جلوگیری از سقوط اقتصاد و نجات زندگی افغان‌ها به افغانستان کمک فراهم کنند.

این در حالی است که نیویارک تایمز روز گذشته گزارش داد که حکومت طالبان با مشکل کمبود کارمندان مسلکی مواجه بوده و به دنبال دریافت کمک از پاکستان است.

در این گزارش آمده است که مشاغل دولتی به عنوان حمایت، به جنگجویان طالبان و آنعده افرادی داده می شود که در آرامی در پاکستان زندگی می‌کنند، اما همه آن‌ها مهارت های مسکلی مورد نیاز برای کار را ندارند.

بر اساس این گزارش نیویارک تایمز، مقامات طالبان برای پر کردن این خلا به پاکستان رجوع کرده و از جنگجویان پیشین طالبان که در دو دهۀ اخیر در پاکستان زندگی می کردند می‌خواهند استفاده کنند؛ جنگجویانی که به گزارش نیویارک تایمز، سال های تمام پاکستان حضور آنان را در داخل خاک آن کشور، رد کرده است.

نیویارک تایمز گزارش می‌دهد که اکثر ملاهای که اکنون طالبان آنان را در پست های حکومت می گمارند، تحصیل کردۀ مدرسه های دارالعلوم حقانیه در پاکستان اند.

این روزنامهٔ امریکایی به گونهٔ مثال از یک کارمند وزارت دفاع رژیم گذشتهٔ طالبان نام برده که از ۲۰ سال گذشته به اینسو در پاکستان مصروف خبازی بود، اما اکنون منحیث رییس عمومی پولیس ترافیک به کار گماشته است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان این ادعای نیویارک تایمز را رد کرده و افزوده است که متخصصین هیچ کشوری به افغانستان نیامده است.

او گفت:"در افغانستان به اندازهٔ کافی متخصصین داریم بخصوص جوانان که تحصیل کرده اند در هر بخش رسیده اند و از آن‌ها خوب استفاده می‌شود."

رهبران طالبان تعهد کرده اند که کارمندان دولتی را حفظ کنند و تنوع قومی را برای نقش‌های ارشد حکومتی در اولویت قرار دهند، اما در عوض، بر اساس گزارش نیویارک تایمز، در تمام سطوح مدیریتی با سربازان و ملاها پست‌ها را پر کرده اند.

این در حالی است که چندی پیش ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رییس الوزرای طالبان در مصاحبهٔ با تلویزیون ملی افغانستان گفت که مقامات بلند پایهٔ حکومت پیشین را به دلیل دخیل بودن شان در فساد در حکومت این گروه جا نخواهد داد،‌ حتی اگر تعداد شان پنج نفر هم باشد.

اما او افزود که در قدمه‌های پایین کارمندان حکومت پیشین به تدریج گماشته خواهد شد.

مقامات حکومت پیشین افغانستان همواره پاکستان را به فراهم آوری پناهگاه امن به طالبان و سایر گروه‌های دهشت افگنی متهم کرده اند، اما اسلام‌آباد این اتهامات را رد کرده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ قرار است معید یوسف، مشاور امنیت ملی حکومت پاکستان به زودی از افغانستان دیدن کند.

XS
SM
MD
LG