لینک های دسترسی

Breaking News

شهباز شریف صدر اعظم جدید پاکستان گماشته شد


پارلمان پاکستان روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) شهباز شریف را به صفت صدر اعظم جدید آن کشور گماشت.

بخش دیوۀ صدای امریکا گزارش داده است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پیشین و نامزد حزب تحریک انصاف پاکستان برای کرسی صدارت، پیش از آغاز رای‌گیری روز دوشنبه در پارلمان پاکستان، این روند را تحریم کرد و گفت که در آن شرکت نمی‌کند.

آقای قریشی که معاون حزب تحریک انصاف است، همچنین استعفای تمام اعضای این حزب را در پارلمان پاکستان اعلام کرد.

همزمان با آغاز جلسۀ رای‌گیری برای صدر اعظم جدید پاکستان، تمام اعضای حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، کرسی‌های شان را در پارلمان ترک کردند؛ به استثنای شمار معدودی از اعضای این حزب که از مخالفان آقای خان ابراز حمایت کرده بودند.

در رای‌گیری روز دوشنبه در پارلمان پاکستان، ۱۷۴ قانونگذار پاکستانی به حمایت از شهباز شریف رای دادند.

شهباز شریف ۷۰ ساله، برادر کوچک نواز شریف، صدر اعظم پیشین پاکستان است طراح اصلی رای‌گیری پارلمان در مورد سلب اعتماد از عمران خان می‌باشد.

مخالفان عمران خان مدعی بودند که آقای خان اکثریت را در پارلمان از دست داده و باید در مورد ادامۀ کار وی به صفت صدر اعظم، قانونگذاران پاکستانی رای‌گیری کنند.

اما پیش از رایگیری در پارلمان، عارف علوی، رییس جمهور پاکستان پارلمان آن کشور را منحل اعلام کرد و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را داد.

سپس محکمۀ عالی پاکستان لغو پارلمان را غیرقانونی خواند و حکم کرد که پارلمان آن کشور دوباره به کار آغاز کند.

پارلمان پاکستان روز شنبه جلسۀ رای اعتماد برای عمران خان را برگزار کرد و ۱۷۴ قانونگذار پاکستان به حمایت از سلب اعتماد و برکناری عمران خان رای دادند.

اکنون آقای شریف حمایت فقط ۱۷۴ عضو مجلس ۳۴۲ عضوی پارلمان پاکستان را با خود دارد که برای تصویب قوانین کافی است.

در همین حال، طرفداران عمران خان در اعتراض به برکناری وی به جاده‌ها بر آمده اند که این وضعیت فشار بیشتری را بر پارلمان پاکستان اعمار کرده و ممکن بحران سیاسی آن کشور را عمیق‌تر کند.

XS
SM
MD
LG