لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان دورۀ صدارت عمران خان چگونه خواهد بود؟


عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان

انتخابات پاکستان با انتقادات شدید در داخل و خارج آن کشور به همراه بوده است.

برخی کارشناسان امور به این باور اند که نتایج انتخابات اخیر، هیچ تغییری را در آن کشور ایجاد نخواهد کرد، اما تعداد دیگر آنان می گویند که برنده شدن عمران خان در رهبری سیاسی، یک فرصت بزرگی به آن کشور می باشد.

مرکز تحقیقاتی هدسن در شهر واشنگتن دی سی، شاهد بحث روی وضعیت پاکستان بعد از انتخابات آن کشور بود که در آن حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، محمد تقی پروفیسور در پوهنتون فلوریدا و کرستین فیئر، استاد در پوهنتون جورج تاون شرکت کرده بودند.

حسین حقانی می گوید که مشکلات پاکستان بسیار عمیق است و حل این مسایل "به تغیر پالیسی" ها نیاز دارد، پالیسی هاییکه به گفتۀ آقای حقانی پاکستان را به این روز انداخته است.

سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن گفت "برای حل این مسایل ما به چندین انتخابات و رهبران خوب سیاسی نیاز داریم."

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، قبل از این انتخابات یکی از منتقدین سرسخت حکومت به رهبری پیپلز پارتی و مسلم لیگ نواز بود و همواره آن حکومت ها را به فساد متهم کرده است.

محمد تقی، استاد پوهنتون فلوریدا در پاسخ به پرسشی که "پاکستان عمران خان چگونه خواهد بود؟" گفت که عمران خان "در عرصۀ سیاست تجربه ندارد و حل و به همین دلیل، حل و فصل مسایل پاکستان براییش کار سهل نخواهد بود."

پوهنتون هدسن شهر واشنگتن دی سی
پوهنتون هدسن شهر واشنگتن دی سی

آقای تقی افزود که پیروزی عمران خان در این انتخابات به صورت منظم طرح ریزی شده و با تقلب همراه بود که در آن برعلاوۀ کنترول مطبوعات و محاکم، یکجا ساختن سیاستمداران بانفوذ با حزب تحریک انصاف نیز شامل است.

محمد تقی، استاد پوهنتون فلوریدا گفت "قبل از اینکه عمران خان پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند، آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان در صفحۀ تویتر خود پیروزی او را اعلام کرد."

اما آقای تقی می گوید باوجودیکه اردوی پاکستان عمران خان را به قدرت رسانده، تاریخ پاکستان نشان داده است که اردو برخلاف افرادی شده که زمانی خود، آنان را بر سکوی قدرت قرار داده بود.

قابل یاددهانیست که نوازشریف، صدراعظم پیشین پاکستان نیز با مشوره و همکاری ضیاالحق رهبر و دیکتاتور نظامی پاکستان وارد عرصۀ سیاست شد.

اما در این اواخر با اردوی پاکستان شدیداً اختلاف دارد چنانجه در سال ۱۹۹۸ در اثر کودتای نظامی به رهبری پرویزمشرف از قدرت برکنار شد.

کرستین فئیر از پوهنتون جورج تاون به این باور است که اردوی پاکستان به این خاطر عمران را در قدرت قرار داد که "راه دیگری باقی نمانده بود و اردو شخص دیگری را سراغ نداشتند."

خانم فئیر افزود که نسل جوان اردوی پاکستان به خاطری طرفدار عمران خان است او همواره از پالیسی آن کشور سخن می راند اما "بسیار زود روشن خواهد شد که عمران خان هم پالیسی های مهم پاکستان را تغیر داده نمی تواند."

XS
SM
MD
LG