لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان رسماً برندۀ انتخابات پاکستان اعلام شد


کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه اعلام کرد که عمران خان، برندۀ انتخابات پارلمانی آن کشور شده، اما حزب وی برندۀ کرسی های کافی در انتخابات نشده تا به تنهایی تشکيل حکومت بدهد.

این کمیسیون گفته است که برای تشکيل حکومت، حزب تحریک انصاف پاکستان که رهبری آنرا عمران خان بر عهده دارد، ناگزیر است تا حکومت ائتلافی را تشکیل دهد.

آقای عمران خان که روز پنجشنبه حزب خود را برندۀ انتخابات پارلمانی آن کشور اعلام کرد، در یک نطق تلویزیونی تعهد کرد تا در برابر فقر و فساد اداری در همه ادارات دولتی آن کشور، مبارزه کند.

رهبر تحریک انصاف پاکستان در جریان نطق تلویزیونی اش همچنین تعهد کرد کشورش را به یک "دولت مرفۀ اسلامی" مبدل سارد.

روابط خارجی

عمران خان تعهد کرده است تا روابط پاکستان را با کشور های همسایه—افغانستان و هند—بهبود ببخشد و در عین حال، خواهان روابط "متقابل سودمند" با ایالات متحده شده است.

رهبر تحریک انصاف پاکستان به صورت مشخص گفت که سال های متمادی جنگ در افغانستان، موجب رنج افغان ها شده است و مردم آن کشور به صلح نیاز دارند. رهبر تحریک انصاف همچنین تاکید ورزيد که حکومت وی با استفاده از همه امکانات در راستای تامین صلح افغانستان تلاش خواهد کرد تا از این طریق صلح در پاکستان نیز تامین شود.

آقای عمران خان در مورد گفت "می خواهم با افغانستان روابطی را ایجاد کنیم و به جایی برسیم که مانند کشور های اتحادیۀ اروپا، باهمديگر سرحدات باز داشته باشیم."

ادعا تقلب در انتخابات

تقریباً همه احزاب رقیب حزب تحریک انصاف پاکستان، ادعا کرده اند که انتخابات پارلمانی آن کشور توام با تقلب های انتخاباتی بوده است، اما سردار محمد رضا، رئیس کمیسیون انتخابات آن کشور، ادعای تقلب های انتخاباتی را رد کرد و گفته است كه روند انتخابات پاكستان "آزاد و منصفانه" بوده است.

آقای رضا گفته است که "این انتخابات ۱۰۰ در صد شفاف و منصفانه بوده است و هیچ داغ و لکۀ در خود ندارد"، اما اعتراف کرد که سیستم برقی گزارش دهی پس از آغاز شمارش آرا برای مدت کوتاهی از کار افتاد.

نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که هنوز هم شخص پرنفوذ در حزب مسلم لیک نواز است، در وهلۀ نخست، نتایج انتخابات را به دلیل تقلب نپذیرفت، اما روز جمعه پذیرفت که عمران خان صدراعظم بعدی آن کشور شود.

با وجودیکه انتخابات پارلمانی پاکستان با ادعای های تقلب همراه بود، حزب مسلم لیگ نواز پاکستان و رقیب عمدۀ حزب تحریک انصاف پاکستان، توافق کرده است تا نتایج انتخابات را قبول کند. عمران خان روز پنجشنبه در جریان سخنرانی اش تاکید کرد که پس از رسیدن به کرسی صدارت، ادعا های تقلب در انتخابات را مورد تحقیق قرار خواهد داد.

زندگی در اقامتگاه صدراعظم

آقای عمران خان همچنین گفته است زمانی که کرسی صدارت رسید، در اقامتگاه صدراعظم در اسلام آباد، سکونت نخواهد کرد و در عوض از آن برای تمرکز به سایر اولویت های حکومت اش برای ایجاد حکومتداری خوب و مبارزه با مشکلات اقتصادی که کشورش با آن مواجه است، استفاده خواهد کرد.

آقای عمران در مورد گفت که "شرم خواهد بود که در چنین خانۀ بزرگ زندگى کنم. آن خانه به یک انستتیوت تعلیمی و یا چیزی مشابۀ آن مبدل خواهد شد. ادارات ما قویتر خواهد بود و هر کس پاسخگو خواهد بود. نخست من حسابده خواهم بود، سپس وزیران من و سایرین."

XS
SM
MD
LG