لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان، صدراعظم احتمالی پاکستان را بشناسید


عمران خان نیازی، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، در انتخابات چهارشنبه (۲۵ جولای) نظر به شمارش قسمی آرا با کسب ۱۱۹ کرسی از ۲۷۲ کرسی پارلمان پیشتاز است.

آقای خان بیش از آنکه در دنیای سیاست مشهور شود، نام آشنا در دنیای ورزش کرکت است. او یکی از موفق‌ترین کپتان‌های تیم ملی کرکت است که در سال ۱۹۹۲ میلادی توانست تیم ملی پاکستان را به قهرمانی جهان برساند.

عمران خان در حالی که جام جهانی کریکت را در سال ۱۹۹۲ به دست گرفته است.
عمران خان در حالی که جام جهانی کریکت را در سال ۱۹۹۲ به دست گرفته است.

​افزون بر کارنامۀ سیاسی و ورزشی، عمران خان در سال ۱۹۹۱ بنیاد خیریه "شوکت خانم" را تاسیس کرد. این بنیاد که نام مادر خان بر آن گذاشته شده است، به کارهای تحقیقاتی و توسعه ای در مورد بیماری های سرطان می پردازد.

عمران خان در سال ۱۹۹۶ با ورود به دنیای سیاست حزب "تحریک انصاف پاکستان" را تاسیس کرد و با استفاده از شهرت ورزشی اش توانست جایگاه این حزب را در میان دو حزب مقتدر سیاسی دیگر (حزب مردمی پاکستان، و حزب مسلم لیگ) تثبیت کند.

خان یکی از مخالفان سرسخت حملات طیاره های بی‌ پیلوت ایالات متحده امریکا بر مناطق مرزی بوده است.​

عمران خان در مخالفت با حملات طیاره های بی پیلوت ایالات متحده امریکا به مناطق مرزی پاکستان دست به مظاهره زده بود.

در جریان انتخابات سال ۲۰۱۳ اوکمپاین خود را با شعار"راه حل جدید پاکستان" آغاز کرد.

زندگی شخصی عمران خان

عمران خان به تاریخ پنجم اکتوبر ۱۹۵۲ در شهر لاهور در یک خانوادۀ پشتون به دنیا آمد. او ۴ خواهر دارد.

خان سه بار ازدواج کرده است. ازدواج نخست عمران خان در ۱۶ می ۱۹۹۵ با جمیما گولد اسمت، دختر بریتانیایی بود که در ۲۰۰۴ پایان یافت و حاصل آن دو پسر است.​

عمران خان و همسرش جمیما و اولین فرزندش
عمران خان و همسرش جمیما و اولین فرزندش

ازدواج دوم عمران خان در سال ۲۰۱۵ با ریحام خان، خبرنگار و گرداننده تلویزیون بود که بیش از ۹ ماه طول نکشید.​

مراسم ازدواج دوم عمران خان با ریحام خان
مراسم ازدواج دوم عمران خان با ریحام خان

ازدواج سوم او در ۱۸ فبروری ۲۰۱۸ با بشرا منیکا بود که تا حال دوام آورده است.

بر اساس آخرین گزارش در سال ۲۰۱۷ میلادی ثروت او ۵۰ میلیون دالر امریکایی اعلام شده بود.

خان و افغانستان

عمران خان روز پنج شنبه (۲۶ جولای) در یک صحبت تلویزیوینی خطابه به ملت پاکستان گفت که با افغان‌ها محبت خاص دارد و به گفتۀ وی ثبات پاکستان با ثبات افغانستان گره خورده است.

آقای خان همچنان گفت که می خواهد محدودیت ها در مرز میان افغانستان و پاکستان را رفع کند تا باشد که مردم دو کشور آزادانه رفت و آمد کنند.

خان که مخالف و منتقد سرسخت جنگ به رهبری ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان است، در این سخنرانی اش همچنان گفت که به خاطر تامین ثبات در افغانستان، آمادۀ همکاری با امریکا است.

اما، عمران خان در سال ۱۳۹۱ جنگ طالبان در افغانستان را از دیدگاه قانون اسلامی توجیه کرده بود و گفته بود "آنانی که در افغانستان علیه اشغالگران خارجی جنگ می کنند، جهاد می کنند."

عمران خان همچنین در واکنش به استعمال بزرگترین بم غیر هسته‌ای اردوی امریکا در ولایت ننگرهار افغانستان، این اقدام نظامیان امریکایی را محکوم کرده بود.

​خان همچنان در واکنش به سیاست های دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در افغانستان گفته بودکه رویکرد سیاسی آقای ترمپ برای منطقه "تنشزا و مخرب" است.

در پی بسته شدن گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۶، آقای خان از حکومت های این دو کشور خواست تا برای مبارزه با دهشت افگنی همکاری کرده و از بروز "بحران انسانی" جلوگیری کنند.

عمران خان همچنان، حدود دو ماه پیش بم گذاری در استدیوم ورزشی کرکت در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار را محکوم کرد و این حادثه را یک رویداد اسفناک خواند.​

XS
SM
MD
LG