لینک های دسترسی

Breaking News

تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلام شد


قرار بود انتخابات پارلمانی افغانستان در بهار ۱۳۹۴ برگزار شود.
قرار بود انتخابات پارلمانی افغانستان در بهار ۱۳۹۴ برگزار شود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی آن کشور به تاریخ ۲۴ میزان سال ۱۳۹۵ خورشیدی برگزار می شود.

احمد یوسف نورستانی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات روی جزئیات تقویم انتخاباتی کار می کند تا فعالیتهای انتخاباتی از نظر زمانی، تخنیکی ومسلکی عملی باشد. او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخاباتی را ۲۰ روز پیش از برگزاری انتخابات اعلام خواهد نمود.

آقای نورستانی از همه افراد و گروه های شامل در روند سیاسی خواست تا به استقلالیت کمیسیون انتخابات احترام بگذارند و این کمیسیون را در کشمکش های سیاسی خود دخیل نسازند.

آقای نورستانی گفت"ما با استقلالیت کامل کار می نمایم و حق مداخله را به هیچ فرد و نهادی نمی دهیم و برای تامین شفافیت انتخابات از هرنوع امکانات استفاده می کنیم."

احمد یوسف نورستانی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات چندین بار خواست که با حکومت در مورد برگزاری انتخابات صحبت کند، اما به گفتۀ وی حکومت از خود آمادگی نشان نداد. او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با تجربه از انتخابات گذشته، طرحی را برای اصلاحات در کار کمیسیون های انتخاباتی با حکومت در میان گذاشته است.

آقای نورستانی از حکومت خواست تا در قسمت فراهم نمودن بودجه انتخابات در وقت و زمان معین آن، تامین امنیت رای دهندگان، نامزدان و کارمندان انتخاباتی با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری نماید.

کمیسیون مستقل ا نتخابات درحالی امروز تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام نمود که حکومت کمیته گزینش را برای تعین کمیشنران جدید کمیسیونهای انتخاباتی به کار گماشته است.

با اینحال کار این کمیته با رد شدن فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات در قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیونهای انتخاباتی که جز ۱۱ مورد بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بود، در خلا قانونی به سر می برد.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان امروز قبل از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات توسط کمیسیون انتخابات در شورای وزیران یکبار دیگر تاکید نمود که اصلاحات در کمیسیونها توسط اعضای جدید این کمیسیون ها صورت خواهد گرفت.

رئیس اجراییه گفت که بدون اصلاحات انتخاباتی آیندۀ امن، با ثبات، توأم با حاکمیت قانون و عدالت در افغانستان متصور نیست. او افزود که اصلاحات انتخاباتی در نظام انتخاباتی حتمی، ضروری و شدنی است و حکومت در این مورد جدی می باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز قبلاً گفته بود که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها در میان تابستان و خزان سال آینده برگزار خواهد شد و اعلام تاریخ انتخابات مطابق به قانون از صلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.

XS
SM
MD
LG