لینک های دسترسی

Breaking News

هیات‌های مذاکرات دوحه بر 'تسریع روند گفتگوها به تفاهم' رسیدند


آرشیف
آرشیف

هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان دربارۀ تسریع روند گفتگوهای صلح در دوحه توافق کرده اند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان، روز چهارشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که رییسان و شماری از اعضای این دو هیات شام روز سه‌شنبه در دوحه نشست کرده اند.

خانم انوری افزود: "در این نشست، در مورد تسریع روند مذاکرات بین دو طرف و موضوعات آجندا تفاهم صورت گرفت."

طالبان نیز برگزاری این نشست و تفاهم میان دو طرف را تایید کرده اند. این دومین نشست دوجانب مذاکرات صلح پس از عید سعید فطر است.

این تفاهم در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته در نامه‌ای به کانگرس نگاشته است که واشنگتن از مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان که با همکاری ملل متحد برگزار می‌شود، "کاملاً حمایت" می‌کند.

رییس جمهور بایدن در نامه‌اش گفته است که از سایر کشورهای منطقه به ویژه پاکستان می‌خواهد تا اقدامات بیشتر را به خاطر حمایت از آوردن ثبات در افغانستان انجام دهند.

در این حال، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان سرگرم دیدار و گفتگو با مقام‌های افغان است.

آقای خلیلزاد روز گذشته در دیدار با عبدالله عبدالله، درباره‌‌ی تلاش‌های صلح، همکاری دوجانبه میان واشنگتن و کابل در فصل جدید همکاری‌ها بعد از خروج نیروهای‌ بین‌المللی، روابط منطقه‌ای افغانستان و آخرین تحولات سیاسی-امنیتی گفتگو کرده است.

همچنان آقای خلیلزاد دو روز پیش با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیدار کرده است. بر اساس اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان، فصل جدید همکاری‌ها میان افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در بخش‌های مختلف، به ویژه تداوم مناسبات سیاسی، اقتصادی، دپلماتیک و امنیتی آجندای این دیدار بوده است.

رییس جمهور غنی فصل جدید مناسبات افغانستان با جامعۀ بین‌المللی به ویژه با ایالات متحدۀ امریکا را عاملی برای تحکیم روابط کابل – واشنگتن خوانده است.

XS
SM
MD
LG