لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی: کمیسیون مستقل یورش بر کانگرس امریکا را پیگرد کند


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا گفته است که کانگرس کمیسیون مستقل شبیه کمیسیون پیگردکنندۀ حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ ایجاد خواهد کرد تا در مورد شورش مرگبار ششم جنوری ۲۰۲۱ بر مقر کانگرس امریکا پیگرد کند.

خانم پلوسی گفته است که این کمیسیون در مورد گزارش‌ها، حقایق و عواملی تحقیق خواهد کرد که موجب شورش ششم جنوری ۲۰۲۱ میلادی شد. او این رویداد را "حملۀ دهشت افگنی" بر مقر قانونگذاری امریکا خوانده است.

قانونگذاران دموکرات استدلال می‌کنند که به تاریخ ششم جنوری، در حالیکه کانگرس سعی داشت نتایج انتخابات ریاست جمهوری را که در آن جو بایدن برنده اعلام شده بود، تایید کنند، دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که در همان لحظه در جمع هوادارانش در فاصلۀ نه چندان دور از مقر کانگرس سخنرانی داشت، طرفدارانش را به "یورش بر مقر کانگرس" تشویق کرد؛ رویدادی که منجر به مرگ هفت نفر به شمول یک افسر پولیس شد و ده‌ها زخمی بر جاگذاشت.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آقای ترمپ را در حالیکه هنوز یک هفته از دورۀ ریاست جمهوری‌اش باقی مانده بود استیضاح کرد، اما آقای ترمپ در محاکمۀ استیضاح در مجلس سنا تبریه شد.

با اینحال، خانم پلوسی گفته است که از جریان محاکمه و استیضاح رییس جمهور پیشین ایالات متحده واضح شده است که تحقیقات بیشتر باید انجام شود تا روشن شود که چه عواملی سبب شورش بر مقر کانگرس ایالات متحده شده است.

به نظر می‌رسد که قانونگذاران هر دو حزب برای ایجاد کمیسیون ویژه به منظور پیگرد در مورد حمله بر مقر کانگرس امریکا اتفاق نظر دارند.

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه و متحد قوی آقای ترمپ هرچند در جلسۀ محاکمۀ استیضاح رییس جمهور پیشین برای تبریۀ وی رای داد، دونالد ترمپ را در این رویداد بی تقصیر نمی‌داند.

آقای گراهام گفت: "به کمیسیونی شبیه کمیسیون حملات ۱۱ سپتمبر نیاز داریم تا چگونگی رویداد را دریابد و اطمینان حاصل شود که چنین چیزی بار دیگر اتفاق نیفتد."

XS
SM
MD
LG