لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ برای دومین بار از اتهامات استیضاح تبریه شد


محاکمهٔ استیضاح در مجلس سنای ایالات متحده امروز ۱۳ فبروری (۲۵ دلو) دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین این کشور را در قضیه تحریک شورش ششم جنوری بر مقر کانگرس، تبریه کرد.

پس از آن که سارنوالان دموکرات و وکلای مدافع آقای ترمپ، استدلال‌های شان را ارایه کردند، مجلس سنا برای تبریه یا محکومیت او رای گیری کرد.

مجلس با ۵۷ در مقابل ۴۳ رای، رییس جمهور ترمپ را تبریه کرد.

در کنار ۴۸ سناتور دموکرات، دو سناتور مستقل و هفتم سناتور جمهوری‌خواه به محکومیت آقای ترمپ رای دادند، اما دموکرات‌های مجلس نمایندگان به ۶۷ رای نیاز داشتند تا دوی سوم آرا را کسب کنند.

دونالد ترمپ، نخستین رییس جمهور ایالات متحده است که در یک دور ریاست جمهوری دوبار استیضاح شد.

سناتور بل کسیدی، سوزان کالینز، ریچار بار، لیسا مورکوسکی، مت رامنی، بن ساسی و پت تامی، هفت تن از اعضای حزب جمهوری‌خواه اند که به طرفداری از محکومیت آقای ترمپ رای دادند.

پیش از آغاز استدلال‌های نهایی، روند محاکمه برای چند ساعت پس از آن اخلال شد که در یک حرکت ناگهانی، سارنوالان دموکرات گفتند که می‌خواهند برخی از شاهدان را برای گواهی بخواهند.

مجلس سنا در خصوص حاضر شدن شاهدان رای‌گیری کردند که با ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف منتج شد، اما وکلای مدافع آقای ترمپ تهدید کردند که آنان نیز شاهدان خویش را حاضر خواهند کرد که کاملا هریس، معاون رییس جمهور و ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان نیز در آن شامل خواهند بود.

پیش از این، وکلای آقای ترمپ با پذیرفتن ادعا‌های دموکرات‌ها، به سناتوران جهوری‌خواه التماس کرده گفتند که خشونت در مقر کانگرس که پنج کشته برجا گذاشت، غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است، اما رییس جمهور پیشین در تحریک شورش هیچ نقشی نداشته است.

استیضاح قبلی

دونالد ترمپ بار قبلی به دو مورد اتهام، "سوءاستفاده از قدرت" و "ممانعت در برابر کار کانگرس" از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا استیضاح شده بود.

اما در آخرین روز بررسی استیضاح، مجلس سنای امریکا روز چهارشنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) ۲۰۲۰ به تبریۀ آقای ترمپ از استیضاح رای داد.

XS
SM
MD
LG