لینک های دسترسی

Breaking News

سنای امریکا: محاکمۀ ترمپ در مطابقت با قانون اساسی است


در نخستین ساعات روند محاکمۀ استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، اعضای مجلس سنای امریکا در مورد اینکه آیا محاکمۀ رییس جمهور پیشین در مجلس سنا مبتنی بر قانون اساسی است یا خیر، رای دادند.

محاکمۀ استیضاح رییس جمهور برحال در قانون اساسی ایالات متحده صراحت دارد، اما این نخستین بار است که یک رییس جمهور پیشین در مجلس سنای کانگرس امریکا محاکمه می‌شود و این سبب شد که نخست سناتوران امریکایی در مورد قانونمند بودن این اقدام رای دهند.

در جلسۀ مجلس سنای ایالات متحده که ساعت ۱:۰۰ پس از چاشت سه شنبه نهم فبروری (۲۱ دلو) آغاز شد و تا ساعت ۵:۱۰ پس از چاشت ادامه داشت، ۵۶ عضو مجلس ۱۰۰ عضوی سنای ایالات متحده به حمایت از محاکمۀ آقای ترمپ رای دادند.

از آنجاییکه قانونگذاران هم حزبی جمهوریخواه آقای ترمپ ۵۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند، شش سناتور جمهوریخواه نیز به طرفداری از محاکمۀ دونالد ترمپ رای دادند.

در آغاز جلسۀ مجلس سنا، چند عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده که مدیران استیضاح آقای ترمپ بودند، دلایل خود را مبنی بر اینکه رییس جمهور پیشین باید محاکمه شود، ارایه کردند.

قانونگذاران دموکرات استدلال کردند که به تاریخ ششم جنوری، در حالیکه کانگرس سعی داشت نتایج انتخابات ریاست جمهوری را که در آن جو بایدن برنده اعلام شده بود، مهر تایید بزند، آقای ترمپ در همان لحظه در سخنرانی در جمع هوادارانش آنان را به "یورش بر مقر کانگرس" تشویق کرده بود.

جیمی راسکن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده که در جلسۀ روز سه شنبه نقش سارنوال را بازی می‌کرد، تاکید کرد که رییس حمهور ترمپ حتا پس از ترک قدرت نیز مسوول شناخته شود. او پرهیز از محاکمۀ دونالد ترمپ را "بدعت خطرناک" توصیف کرد.

آقای راسکین استدلال کرد که اگر آقای ترمپ محاکمه نشود، به روسای جمهور آیندۀ ایالات متحده این علامت داده می‌شود که آنان برای ماندن در قدرت "هرکاری را که خواسته باشند، از جمله توسل به خشونت" را انجام داده می‌توانند.

اما تیم حقوقی رییس جمهور پیشین ایالات متحده با توجه به این که آقای ترمپ دیگر قدرت را در دست ندارد، محاکمۀ وی را "مضحک و مغایر قانون اساسی" ایالات متحده خواندند.

دیفید شوین، یکی از وکلای مدافع آقای ترمپ در جلسۀ مجلس سنای امریکا استدلال کرد که سعی دموکرات‌ها برای محاکمۀ استیضاح، از "نفرت" آنان نسبت به آقای ترمپ سرچشمه گرفته و به گفتۀ وی سبب زیان رساندن به ایالات متحده خواهد شد.

آقای ترمپ که تا هنوز پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تایید نکرده است، تا آخرین دم ادعا داشت که در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ به سود بایدن تقلب صورت گرفته است.

اکنون در جلسات بعدی مجلس سنا که سر از چاشت روز چهارشنبه از سر گرفته خواهد شد، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کانگرس ایالات متحده هر کدام ۱۶ ساعت وقت خواهند داشت تا دلایل شان را در مورد محاکمۀ دونالد ترمپ ارایه کنند.

در سند استیضاح که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان به مجلس سنا فرستاده شده است، آقای ترمپ به "تحریک اوباشان خشن برای حمله بر مقر کانگرس ایالات متحده" متهم شده است.

صرف نظر از نتیجۀ محاکمۀ استیضاح، دونالد ترمپ، یگانه رییس جمهور در تاریخ بیش از دو صد سال ایالات متحده است که در یک دور ریاست جمهوری دوبار استیضاح می‌شود.

انتظار می‌رود که روند محاکمۀ استیضاح ودنالد ترمپ حدود یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

XS
SM
MD
LG