لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضاها برای تسریع صدور ویزۀ خاص امریکا به افغان‌ها


ترجمان قوای امریکایی و سرباز افغان در حال ادای نماز در مربوطات ولایت هلمند
ترجمان قوای امریکایی و سرباز افغان در حال ادای نماز در مربوطات ولایت هلمند

ده‌ها مقام ارشد پیشین ایالات متحده با ارسال نامه‌ای از وزیران خارجه و دفاع امریکا خواسته‌اند تا روند صدور ویزه برای افغان‌هایی را سرعت بخشند که در دو دهۀ گذشته با نظامیان امریکای مستقر در افغانستان کار کرده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که روند خروج حدود ۲۵۰۰ نظامی باقیماندۀ امریکایی در افغانستان به تاریخ اول می آغاز شده و تا ۱۱ سپتمبر سال روان تکمیل خواهد شد.

اعلام رییس جمهور بایدن با نگرانی‌ها در مورد جنگ گستردۀ داخلی، بازگشت طالبان به قدرت و انتقام‌جویی از افغان‌هاییکه با امریکایی‌ها کار کرده اند، به همراه بوده است.

در نامه‌هایی که به انتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده فرستاده شده و روز چهارشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) در دسترس خبرگزاری رویترز قرار گرفته، آمده است: "تاریخ ایالات متحده شاهد مواردی است که ما نتوانسته‌ایم عواقب وحشتناکی را شناسایی و جلوگیری کنیم که ممکن است کسانیکه در کنار ما ایستاده و بر ما باور داشته اند، با آن روبرو شود."

این نامه ها توسط نزدیک به ۱۰۰ مقام پیشین امضا شده است. بسیاری آنان مقاماتی اند که در طول ۲۰ سال گذشته در امور سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان کار می‌کردند.

این مقامات که شامل چهار سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و جوزف ووتل، جنرال بازنشسته و مسوول پیشین نظارت سربازان امریکایی در شرق میانه می‌باشد، از حکومت رییس جمهور جو بایدن خواسته اند تا روند صدور ویزۀ خاص مهاجرت (SIV) را برای افغان هایی‌که برای آنان کار می کردند، سرعت ببخشد.

در این نامه آمده است که بیش از ۱۸۰۰۰ افغان، از جمله مترجمان پیشین، در انتظار ویزه استند و ایالات متحده باید قبل از خروج نیروهای نظامی از آن کشور به آن رسیدگی کند. آنها همچنین پیشنهاد کرده اند که سهمیه‌ ویزه برای افغان‌ها افزایش یابد و از کانگرس خواسته اند تا راهی برای پذیرش "افغان هایی‌که پس از خروج نیروها آسیب پذیر خواهند بود" ایجاد کند.

وزارت خارجه و دفاع ایالات متحده تاکنون در رابطه اظهار نظر نکرده اند.

همزمان با این، چندین قانونگذار امریکایی در جلسۀ استماعیۀ روز چهارشنبه در کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان کانگرس امریکا دو مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده را ترغیب کردند تا پنتاگون برای حمایت به ویژه فراهم آوری ویزۀ خاص مهاجرت به حدود ۱۸ هزار شهروند افغان که با قوای امریکایی در افغانستان همکاری کرده اند، فوراً دست به کار شود.

در همین حال دو قانونگذار امریکایی که خود در افغانستان خدمت کرده اند روز چهارشنبه در جلسۀ استماعیۀ دو مقام وزارت دفاع امریکا در کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان هشدار دادند که اگر ادارۀ بایدن پیش از خروج کامل نظامیان امریکایی، زمینۀ صدور ویزه و خروج افغان‌هایی راکه با نیروهای امریکایی کار کرده اند فراهم نکدر، ممکن شماری از آنان قربانی حملات طالبان شوند.

مایکل والتز ، نماینده جمهوریخواه این کمیتۀ کانگرس امریکا با تاکید بر خروج فوری حدود ۱۸ هزار همکار افغان نیروهای امریکایی هشدار داد که آنان پس از خروج امریكا از افغانستان با "حكم اعدام" روبرو اند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجۀ ایالات متحده بیش از ۷۰۰۰ ویزه که برای صدور به افغان‌های همکار با قوای امریکایی برای سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده بود، تا کنون صادر نشده است.

سرمفتش وزارت خارجۀ امریکا چند ماه پیش با نشر گزارشی مشکلات برنامۀ SIVرا بر شمرده و گزارش داده بود که از سپتمبر سال ۲۰۱۹ به اینسو نزدیک به ۱۹ هزار درخواست کنندۀ افغان منتظر دریافت ویزۀ شان اند.

XS
SM
MD
LG