لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دو پایگاه بزرگ نظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کند


وزارت دفاع امریکا طرح کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان را تصویب کرد اما می‌گوید که دو پایگاه بزرگ را در این کشور حفظ می‌کنند.

مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحدۀ امریکا گفت که علاوه بر دو پایگاه بزرگ، ایالات متحده "چندین پایگاه ماهواره ای" را در افغانستان حفظ خواهد کرد، اما مشخص نکرد که کدام پایگاه‌ها حفظ خواهد شد و نیز در مورد "پایگاه‌های ماهواره‌ای" جزییات بیشتری ارایه نکرد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده چندی قبل دستور داد که ۲۰۰۰ نظامی امریکایی تا ۱۵ جنوری از افغانستان بیرون شوند. در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.

تصمیم آقای ترمپ پس از انتخابات ماه گذشته برای کاهش نیروهای نظامی در افغانستان به ۲۵۰۰ بسیاری از سوالات در مورد ماموریت نظامی آینده ایالات متحده را پس از انتقال قدرت به حکومت جدید در ۲۰ جنوری بی پاسخ مانده است.

آقای میلی در صحبت در انستیتیوت بروکینگز گفت که اردوی این کشور به دو ماموریت اصلی خویش که یاری رسانیدن به نیروهای امنیتی افغان و عملیات های ضد تروریستی علیه شبه نظامیان دولت اسلامی و القاعده است، ادامه خواهد داد.

آقای میلی از ابراز نظر در مورد این که جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا چه تصمیمی در مورد حضور نظامی امریکا در افغانستان خواهد گرفت، خودداری کرد.

مارک میلی گفت: "آنچه بعد از آن اتفاق می افتد، مربوط به حکومت جدید خواهد بود."

آقای میلی اظهار داشت که ایالات متحده "موفقیت های اندکی در افغانستان" به دست آورده است. او گفت که ایده نشستن با نمایندگان طالبان از نظر برخی افراد"ناپسند" است، اما آقای میلی بر اهمیت گفتگو های صلح تاکید کرد.

او گفت: "در واقع متداول ترین راهی كه شورش پایان می‌یابد، به توافق رسیدن از طریق تقسیم قدرت است."

این در حالی است که برخی اعضای هیات‌ مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر از نهایی‌شدن طرزالعمل کاری مذاکرات بین‌الافغانی در قطر خبر داده اند.

این اولین توافق نامه کتبی حکومت افغانستان و گروه طالبان در ۱۹ سال جنگ می‌باشد؛ جنگی که به گفته آقای میلی مدت‌هاست به بن بست رسیده و هیچ یک از طرفین قادر به شکست طرف دیگر در میدان جنگ نیستند.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون به نتیجه‌ای نرسیده بود.

XS
SM
MD
LG