لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان: ناتو نباید با خروج پیش ازوقت روند صلح افغانستان را به خطر باندازد 


وزیر خارجهٔ آلمان می‌گوید که ناتو نباید با خروج پیش از وقت نیروها از افغانستان،‌ مذاکرات صلح را به خطر باندازد.

هایکو ماس امروز اول دسمبر (۱۱ قوس) گفت: "منیحث شرکای ناتو، ما می‌خواهیم مطمین شویم که کاهش بیشتر نیروها در افغانستان منوط به شرایط واضحی باشد."

آقای ماس در آستانهٔ نشست وزرای خارجهٔ پیمان اتلانتیک شمالی گفت که برای حفاظت از آنچه که تا حال کسب شده است، نباید دست به اقدامات عجولانه زد.

او افزود: "به همین دلیل ما از متحدین خویش می‌خواهیم از نزدیک ببینند که شرایط خروج بیشتر نیروها تا کدام اندازه عملی شده است تا از فرستادن پیام نادرست در خصوص روند صلح جلوگیری شود."

وزرای خارجهٔ ناتو امروز و فردا از طریق کنفرانس ویدیویی ملاقات کرده در مورد موضوعات کلیدی،‌ به شمول افغانستان بحث خواهند کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو پیش از این نشست تعهد این پیمان را به امنیت و روند صلح افغانستان برجسته ساخته گفت که افغانستان، پس از آنکه نیروهای ناتو در پی حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ وارد این کشور شد، راه درازی را پیموده است.

او افزود: "در ماه‌های آینده،‌ حضور خویش را بر اساس وضعیت در منطقه ارزیابی خواهیم کرد. ما با وضعیت دشواری رو به رو هستیم. آیا بیرون شویم و خطر این را بپذیریم که افغانستان یک بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریستان بین المللی مبدل شود یا باقی بمانیم و خطر ماموریت درازتر با خشونت تازه را بپذیریم."

او علاوه کرد هر گزینه‌ای که انتخاب می‌شود باید به گونهٔ هماهنگ، سنجیده شده و دسته جمعی باشد.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش دستور داد که ۲۰۰۰ نظامی امریکایی تا ۱۵ جنوری از افغانستان بیرون شوند. در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.

در پی این تصمیم آقای ترمپ، منشی عمومی ناتو گفته بود که آن پیمان به ماموریت و حمایت از نیروهای افغان ادامه می‌دهد تا به گفتۀ وی از مبدل شدن افغانستان به خلافت تروریستی داعش جلوگیری شود.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که در اواخر فبروری سال روان در دوحه امضا شد، در صورت پابندی طالبان به مواد این توافقنامه، نیروهای خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی به گونۀ کامل از افغانستان بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG