لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: دو دوهفتهٔ گذشته ۲۰ نفر در رویدادهای طبیعی جان باخته اند


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که در دو هفته گذشته بر اثر سرمای هوا، بارش برف، باران و سیلاب در چندین ولایت افغانستان ۲۰ تن جان باخته و ۱۴ تن زخم برداشته اند.

جانان سایق، سخنگوی این وزارت، ناوقت شنبه دوم مارچ (۱۲ حوت) در پیامی تصویری که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که ولایات خوست، قندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، فراه، پروان، کاپیسا، کابل، زابل، سمنگان، دایکندی، غور و بدخشان شاهد تلفات انسانی بوده است.

علاوه بر این تلفات از اول تا دوازدهم ماه جاری، خسارات مالی به باشندگان ۱۴ ولایت نیز وارد شده است. سایق گفت که در این مدت ۴۵۲ منزل مسکونی تخریب شده و بیش از پنج‌هزار مواشی نیز تلف شده است.

پیش از این مقامات محلی طالبان در کنر گفته بودند که در نتیجۀ تخریب سقف یک منزل مسکونی، به شمول سه کودک، چهار عضو یک خانواده جان باختند و پنج تن دیگر زخمی شدند.

همچنان مقامات قندهار، خوست و هلمند از جان باختن هشت نفر در رویدادهای مختلف طبیعی در این ولایات جان باختند.

در همین حال، مقامات وزارت فواید عامه حکومت طالبان گفته اند که شاهراه سالنگ از چهار روز به اینسو به دلیل برفباری سنگین، طوفان‌های شدید و محدودیت ساحه دید، به روی ترافیک بسته است.

محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس از مسافرین خواست که بدون نیاز از مسافرت از این مسیر خودداری کنند.

به گفتۀ حق‌شناس، کارمندان حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در تلاش بازگشایی این شاهراه اند و در جریان روز این مسیر به روی ترافیک باز خواهد شد.

سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان افزود که در نقاط مختلف سالنگ ضخامت برف بین یک‌ونیم تا سه متر رسیده و تا اکنون تا ۲۵ مورد برفکوچ در مسیر این شاهراه ثبت شده است.

شاهراه سالنگ، یکی از شاهراه‌های کلیدی افغانستان است که کابل را به نه ولایت شمالی و شمال شرقی، وصل می‌کند. علاوه بر این، از این مسیر برای ترانزیت کالاهای تجارتی بین آسیای میانه و جنوب آسیا نیز استفاده می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG