لینک های دسترسی

Breaking News

کشته‌شدن یک جوان در پنجشیر؛ مردم علیه طالبان تظاهرات کردند


به دنبال کشته‌شدن یک جوان در ولایت پنجشیر توسط طالبان، ده‌ها نفر بر ضد آنان در بازارک، مرکز این ولایت دست به تظاهرات زده و خواهان بازداشت عاملان این رویداد شدند.

معترضان که عصر یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) پیکر این جوان را دم دروازۀ مقام ولایت پنجشیر برده بودند، شعارهای "مرگ بر طالبان،" "مرگ بر مزدوران پاکستان" و "زنده باد احمد مسعود" سر می‌دادند.

به گفتۀ مردم محل، این جوان محمد آقا نام داشت و صبح یکشنبه در اثر گلوله‌باری افراد طالبان در مربوطات ولسوالی عنابۀ ولایت پنجشیر کشته شده است.

معترضان مدعی اند که این جوان هیچ مسوولیت رسمی در حکومت گذشته نداشته و افراد طالبان این "جوان بی‌گناه" را "بی‌رحمانه اعدام صحرایی" کرده اند.

سیف‌الرحمان یکی از معترضان به صدای امریکا گفت: "امروز یکی از جوانان قریه زمان‌کور که هیچ مسوولیتی نداشت و در حال حاضر بیکار و بی‌روزگار بود، می‌خواست به طرف بازار برود توسط افراد طالبان با ضرب گلوله کشته شده است."

این باشندۀ ولایت پنجشیر همچنین گفت که پس از این حادثه، مردم دست به تظاهرات زده و خواهان به کیفر رسانیدن عاملان این حادثه اند. او گفت تا زمانیکه عاملان این رویداد گرفتار و به پنجۀ قانون سپرده نشود، آنان جسد این جوان را دفن نخواهند کرد و به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

طالبان در ولایت پنجشیر کشته‌شدن این جوان توسط افراد این گروه را تایید کرده و آن را "یک سو تفاهم" خوانده اند. ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر با فرستادن اعلامیه‌ای به خبرنگاران گفته است که "عاملان مشکوک" این رویداد را بازداشت کرده اند.

پس از این حادثه، جنگجویان طالبان با افراد عبدالحمید خراسانی، آمر امنیت طالبان در ولایت پنجشیر درگیر شدند. آقای خراسانی درگیری میان افراد خود و جنگجویان را تایید کرد و به صدای امریکا گفت که عاملان گلوله‌باری بر این جوان نیز بازداشت شده اند.

آقای خراسانی افزود: "یک هموطن ما بر اساس اطلاعات نادرست توسط قطعات به قتل رسید. مردم اعتراض داشتند ما با مسوولان پنجشیر به محل رفتیم و ولسوال عنابه و کسانی دیگر را که در این حادثه دست داشتند گرفتار کردیم و هر کسیکه خودسرانه و بدون اوامر قانون الهی دست به جنایت و ظلم بزند، گرفتار و مجازات می‌شوند."

آقای خراسانی افزود که در حال حاضر، تظاهرات باشندگان ولایت پنجشیر پایان یافته و پیکر این جوان را به خانواده‌اش تسلیم کرده اند.

پنجشیر آخرین ولایت افغانستان بود که طالبان برای تصرف آن با نیروهای جبهۀ مقاومت درگیر جنگ شدند و هنوز هم گفته می‌شود که نیروهای جبهۀ مقاومت، به رهبری احمد مسعود، در بخش‌هایی از این ولایت مستقر اند.

این جوان در حالی از سوی افراد طالبان در این ولایت کشته می‌شود که اخیراً سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی گفته است که طالبان با حمله بر ولایت پنجشیر دست‌کم، ۲۰ نفر را در این ولایت بازداشت و شکنجه کرده اند.

XS
SM
MD
LG