لینک های دسترسی

Breaking News

واکسین‌ فایزر در برابر انواع مختلف کروناویروس معافیت ایجاد می‌کند


تحقیقات جدید نشان می دهد که واکسین شرکت فایزر می‌تواند در برابر انواع ساری تر کروناویروس که در بریتانیا و افریقای جنوبی کشف شده نیز معافیت ایجاد ‌کند.

کشف انواع جدید کروناویروس باعث نگرانی جهانی شده است.

هر دو نوع جدید ویروس جهش مشترک دارند که بنام N501Y یاد می‌شود و آن تغییر جزیی در یک نقطه از پروتین موسوم به "اسپایک" است که ویروس از آن برای اتصال به سلول‌ها و آلوده کردن آن‌ها بهره می‌برد و اعتقاد بر این است که این جهش دلیل گسترش سریع آن می‌باشد.

بیشتر واکسین هایی که در سراسر جهان تولید می شوند، بدن را برای شناسایی پروتین "اسپایک" و مبارزه با آن آماده می سازد.

محققان شرکت فایزر نیز برای دریافت اینکه آیا واکسین این شرکت قادر به چنین کاری در مقابل جهش های جدید کروناویروس می‌باشد با محققان پوهنتون تکزاس آزمایشاتی را انجام دادند.

آن‌ها نمونه خون ۲۰ نفر را که واکسین فایزر و بیوان‌تک را دریافت کرده بودند گرفته و انتی بادی موجود در خون آن‌ها را با جهش جدید کروناویروس در لابراتوار یکجا کردند و یافتند که انتی بادی می‌تواند ویروس را دفع کند.

در همین حال ستیفن بانسل، رییس اجرایی شرکت مودرنا روز پنجشنبه هفتم جنوری گفت که مودرنا به زودی ثابت خواهد کرد که واکسین کووید۱۹ این شرکت در برابر گونه‌های جدید کروناویروس که در بریتانیا و افریقای جنوبی تثبیت شده است، نیز کارا است.

دکتر انتونی فاوچی، متخصص بیماری های عفونی ایالات متحده، اخیراً گفته است که واکسین ها برای شناسایی چندین قسمت از پروتین "اسپایک" طراحی شده اند و بعید به نظر می رسد که یک جهش برای جلوگیری از آن‌ها کافی باشد.

دانشمندان دیگر نیز تایید کرده اند که واکسین‌های جدید کووید۱۹ در برابر هر دو گونۀ کروناویروس باید کارآیی یکسان و برابر داشته باشد.

اما آنان می‌گویند که اگر ویروس در نهایت به اندازه کافی جهش یابد واکسین نیز باید تنظیم شود، مانند واکسین انفلوانزا که هر چند سال بعد مجدداً تنظیم می‌شود.

XS
SM
MD
LG