لینک های دسترسی

Breaking News

برخورد پولیس با معترضان ایرانی در پاریس و لندن


شماری از معترضان ایران در لندن که به خاطر مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایران در بازداشت پولیس ''گشت ارشاد" جان باخت
شماری از معترضان ایران در لندن که به خاطر مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایران در بازداشت پولیس ''گشت ارشاد" جان باخت

پولیس روز یکشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) با معترضان ایرانی در شهرهای پاریس، پایتخت فرانسه، و لندن، پایتخت بریتانیا، برخورد کرد؛ معترضانی که می خواستند خود را به سفارت‌های ایران در این دو شهر برسانند.

شاهدان و خبرنگاران در فرانسه گفته اند که پولیس پاریس برای جلوگیری از صد‌ها معترض که می خواستند به نمایندگی های دپلوماتیک تهران خود را برسانند،‌ از گاز اشک آور استفاده کرد.

اعتراضات برای دومین روز پیهم در پاریس به خاطر ابراز خشم نسبت به مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله ایرانی راه اندازی شد،‌ زنی که توسط پولیس ''گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و سپس در شفاخانه جان باخت.

این تظاهرات به صورت مسالمت آمیز در میدان تروکادرو در مرکز پاریس راه اندازی شد. شماری از معترضان شعار "مرگ بر جمهوری اسلامی" و شعارهایی بر ضد علی خامنه‌ای، رهبر ایران، سر دادند. معترضان در جریان تظاهرات روز یکشنبه در پاریس شعار "زن، زندگی و آزادی" را نیز سر دادند.

شماری از معترضان به مرگ مهسا امینی در ترکیه
شماری از معترضان به مرگ مهسا امینی در ترکیه

پس از مرگ مهسا امینی اعتراضات گسترده در بیش از ۱۳۰ شهر ایران و کشور‌های مختلف جهان راه اندازی شد.

در آخرین مورد،‌ مقام‌های پولیس در لندن گفته اند که آنان ۱۲ معترض را دستگیر کردند و در جریان اعتراضات پنج افسر پولیس به "شدت زخمی" شدند.

تصاویری که از لندن در رسانه‌های اجتماعی نشر شد نیز وضعیت پر تنش را نشان می دهد.

قبل از برخورد میان پولیس و معترضان، پولیس شهر لندن گفته بود که شماری از معترضان در بیرون محوطهٔ سفارت ایران تجمع کرده و قصد ایجاد بی‌نظمی را داشتند.

در جریان تظاهرات در ایران، دست کم ۴۱ نفر کشته شده که اکثریت کشته شدگان را اعتراض کنندگان و شمار اندکی از آنان منسوبین نیروهای امنیتی اند. اما گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که رقم کشته شدگان به مراتب بیشتر از آنچه است که تهران گزارش می‌دهد.

در ایران، اعتراضات برای نه روز پیهم راه اندازی شده و با وجود رییس قوهٔ قضاییهٔ ایران اعتراضات گسترده در سراسر این کشور را کار "آشوبگران" و "اغتشاشگران" خوانده و هشدار داد که در برابر اعتراض کنندگان با قاطعیت برخورد صورت خواهد گرفت، احتمال می رود اعتراضات در روز‌های آینده نیز ادامه یابد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG