لینک های دسترسی

Breaking News

علمای دین: واکسین پولیو هیچ مشکل دینی ندارد


آرشیف:
آرشیف:

یکی از مشکلات بزرگ فرا راه تطبیق واکسین ضد فلج کودکان یا پولیو، تصور نادرست و اشتباه در میان برخی مردم در مورد اجزای ترکیب دهنده این واکسین است که باور دارند در تهیه این واکسین از مواد حرام استفاده می شود. اما آیا واقعاً چنین است؟

سازمان جهانی صحت با تشریح مراحل ساختن واکسین پولیو که از راه دهن تطبیق می‌شود، گفته است که هیچ کدام از اجزای ترکیبی این واکسین از مواد که مسلمانان آن را حرام می‌دانند، به ویژه آنچه از خوک منشا می گیرد، ساخته نشده است.

"ابتکار جهانی محو پولیو" که بزرگترین برنامه برای ریشه کن کردن بیماری فلج کودکان در سطح جهان است نیز بر حلال بودن واکسین پولیو که از راه دهن تطبیق می شود، تاکید کرده و گفته که علما و نهاد های بزرگ جهان اسلام به شمول شیخ طنطاوی از جامعه الازهر مصر، مفتی اعظم عربستان سعودی و شورای علمای اندونیزیا این واکسین را حلال خوانده اند.

نعیم بیگ، خطیب مسجد دارالهجره در ایالت ویرجنیای امریکا می گوید که در ترکیب واکسین پولیو هیچ نوع مواد حرام به کار نرفته و والدین باید این واکسین را بر فرزندان خود تطبیق کنند.

او گفت:"داشتن فرزند، نعمت از سوی الله است، و مراقبت و مواظبت از فرزندان، بالای والدین فرض است. والدین مسلمان باید مواظب و مراقبت صحت و آموزش فرزندان خود باشند. هر واکسین یا دوای که فرزند تان را در برابر یک بیماری محافظت می کند، باید گرفته شود. این بخشی از مسوولیت تان به حیث والدین است."

برنامه افغانستان عاری از پولیو نیز در صفحه انترنتی خود نگاشته است که علمای زیاد جهان اسلام در مورد حلال بودن واکسین پولیو، فتوا صادر کرده اند و روی همین دلیل، بسیاری کشور های مسلمان به شمول عربستان سعودی تطبیق واکسین پولیو را برای ادای مراسم حج، الزامی ساخته است.

پس در واکسین پولیو که از راه دهن تطبیق می شود چه موادی به کار رفته است؟

عنایت الله نیازی متخصص امراض داخله در شفاخانه نارت بی کلیفورنیا در مورد چنین میگوید:"واکسین پولیو به دو شکل است که یکی آن Live-attenuated vaccine است که اصلاً شکل ضعیف شده ویروس پولیو می باشد و از این نوع واکسین هنوز هم در افغانستان، پاکستان و برخی کشور های آسیایی استفاده می شود و از طریق دهن به شکل قطره داده می شود. این واکسین شکل ضعیف شده ویروس است که سبب ایجاد مرض نمی‌شود بلکه بدن را در برابر پولیو یا فلج مقاوم می سازد."

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور در سطح تمام جهان است که تا هنوز ویروس فلج کودکان یا پولیو در آن از بین نرفته است. از دلایل عمده محو نشدن پولیو در افغانستان و پاکستان، یکی هم نشر و پخش آگاهانه و ناآگاهانه معلومات نادرست در مورد واکسین پولیو است.

امام نعیم بیگ در مورد می‌گوید:"الله سبحان و تعالی در سوره الحجرات به ما می گوید که زمانی یک خبر را می شنوید، در مورد صحت و سقم آن تحقیق کنید تا نشود یک خبر نادرست و دروغ را پخش کنید... بناً اگر کسی به شما می گوید که این دوا یا واکسین حرام است، نباید تنها تصمیم تان را با شنیدن این خبر بگیرید. مثلاً اگر من در مورد یک موضوع فقهی در وضو یا نماز پرسشی داشته باشم به یک امام مراجعه می کنم اما اگر به یک نظر طبی نیاز داشته باشم، نزد یک داکتر می روم."

کارشناسان طبی شایعات عقیم شدن کودکان در اثر تطبیق واکسین پولیو را نیز رد می کنند و تاکید دارند که واکسین، یگانه راه جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به فلج دایمی است.

گروه

XS
SM
MD
LG