لینک های دسترسی

Breaking News

هفتمین مورد مثبت پولیو در پاکستان ثبت شد  


مقامات وزارت صحت پاکستان ناوقت روز جمعه سوم جون (۱۳ جوزا) اعلام کردند که هفتمین مورد مثبت پولیو را در منطقهٔ شمال غرب این کشور که هم سرحد با افغانستان است، تایید و ثبت کردند.

نخستین مورد این بیماری در ماه اپریل سال روان در همین منطقه ثبت شده بود. شماری از کارشناسان معتقدند که افزایش شیوع پولیو در این مناطق عدم توانایی پاکستان را در ریشه کن سازی این بیماری نشان میدهد، بیماری که باعث فلج کودکان می شود.

همه این موارد مثبت در منطقه وزیرستان شمالی در مربوطات خیبر پشتونخوا، گزارش داده شده است، منطقهٔ که حکومت تحقیق خود را در مورد شیوع این بیماری آنجا آغاز کرده است. والدین در این مناطق در اغلب اوقات از تطبیق واکسین برای کودکان شان خود داری می کنند.

عبدالقادر پاتل، وزیر صحت پاکستان، با نشر اعلامیه ای روز روز جمعه گفت که حکومت طی چند سال اخیر برنامه های لازم را برای ریشه کن سازی و محافظت از دست آورد های در برابر بیماری پولیو روی دست گرفته است. او از والدین نیز خواسته است تا کودکان شان را در برابر بیماری پولیو واکسین نمایند.

کمپاین های واکیسناسیون پولیو در پاکستان همیشه با خشونت مواجه بوده است. در اکثر موارد،‌گروه های اسلامگرا تیم های واکسین پولیو و تیم های محافظتی آنها را مورد هدف قرار می دهند و گروه های اسلامگرا به طور نادرست ادعا می کنند که کمپاین های واکسیناسیون یک دسیسه کشور های غربی است که از طریق آن ( کشور های غرب) می خواهند تا کودکان را ''عقیم'' سازند.

حکومت پاکستان در سال جاری توانست سه دوره تطبیق کمپاین واکسین پولیو را در سراسر کشور در ماه ها جنوری، مارچ و می راه اندازی کند. افراد مسلح در ماه مارچ در منطقهٔ شمال غربی پاکستان یک کارمند اناثیه مربوط کمپاین واکسیناسیون پولیو را با ضرب گلوله به قتل رساندند.

قبل بر آن، افراد مسلح در ماه جنوری سال روان میلادی یک پولیس را که برای تامین امنیت کارمندان تطبیق واکسین موظف بود، در شمال غرب پاکستان با ضرب مرمی کشتند.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان است که بیماری پولیو هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد. پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داد.

وزارت صحت عامۀ طالبان در افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) و سازمان جهانی صحت مساعی مشترک به خرج می‌دهند تا گردش این ویروس کشنده و معلول کننده را به زودی در افغانستان و منطقه متوقف کنند.

بیماری پولیو تا زمان کشف واکسین آن در سال ۱۹۵۰ در سراسر جهان واگیر بود و بسیاری از کشورهای فقیر در آسیا و افریقا به واکسین این بیماری تا چند دهه اخیر دسترسی نداشتند.

در سال ۱۹۹۶ بیش از هفتاد هزار مورد این بیماری تنها در افریقا ثبت شده بود. اما با وجود این همه تلاش ها، این بیماری در سطح جهان به گونه کامل محو نشده است و این ویروس هنوز هم در افغانستان و پاکستان وجود دارد.

XS
SM
MD
LG