لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های هرات: کروناویروس مبارزه با پولیو را به حاشیه برده است


ثبت دو مورد جدید پولیو مثبت در جریان ماه‌های اخیر در ولسوالی‌‌های جنوبی ولایت هرات، نگرانی‌ها از افزایش گردش این ویروس را در ولایت هرات بیشتر کرده است.

مسوولان صحی ولایت هرات می‌گویند که رسیدگی تیم‌های صحی در آمر مبارزه با کروناویروس باعث شده تا آنان از تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو و دیگر برنامه‌های صحی در این ولایت باز بمانند.

داکتر آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات به صدای امریکا گفت که نخستین واقعه مثبت پولیو در سال ۲۰۲۰ میلادی در ولسوالی کوه زور این ولایت (از مناطق تقسیم شده ولسوالی شیندند) ثبت شده است.

داکتر کبیر افزود که فرد مبتلا به این ویروس یک کودک ۱۱ ماهه است و این کودک تا اکنون هیچ واکسین ضد پولیو دریافت نکرده است.

به گفته معاون ریاست صحت ولایت هرات در حال حاضر این کودک فلج شده است.

در این حال، مسوولان برنامۀ معافیت کتلوی در ولایت هرات می‌گویند که مخالفت گروه طالبان با برگزاری کمپاین خانه به خانه واکسین پولیو در ماه‌های اخیر، سبب شده تا ۸۵ درصد کودکان زیر سن پنج سال در ولسوالی های پنج گانه شیندند از واکسین پولیو محروم شوند.

وحید رحمانی، مسوول معافیت کتلوی در زون غرب به صدا امریکا گفت که طالبان تنها اجازه واکسین پولیو بر کودکان در کلینک‌ها را در مناطق دوردست می‌دهند که این امر باعث آغاز مجدد گردش ویروس پولیو در هرات شده است.

این در حالی است که پیش از این وزارت صحت عامۀ افغانستان تایید کرد که شش واقعه جدید پولیو در پنج ولایت این کشور ثبت شده است.

به گفته این وزارت دو واقعۀ جدید پولیو در قندهار و چهار واقعه دیگر در ولایت‌های هرات، کنر، بلخ و بدخشان ثبت شده است.

بربنیاد معلومات وزارت صحت، با ثبت شش واقعه جدید پولیو، شمار مبتلایان پولیو از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون به ۱۱ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG