لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای تطبیق واکسین پولیو در ساحات دورافتادهٔ ولایت بلخ


تطبیق کمپاین واکسین پولیو در افغانستان
تطبیق کمپاین واکسین پولیو در افغانستان

مسوولان صحی حکومت طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که تطبیق واکسین پولیو در این ولایت در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در نظر است که روند تطبیق واکسین به روستاهای دورافتاده گسترش یابد.

آنان می‌گویند که به منظور افزایش سطح آگاهی مردم در ساحات دور افتادهٔ ولایت بلخ، افراد مسلکی را به کار گماشته اند تا به مردم در مورد این ویروس آگاهی دهند.

در همین حال، متخصصین صحی و باشندگان محل از ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ می‌خواهند که از هر راه ممکن برای بالا بردن سطح آگاهی مردم استفاده کند.

زهرا احمدی، متخصص امراض داخله و اطفال در گفتگو با صدای امریکا گفت: "فلج اطفال یک بیماری ساری و خطرناک است که نیاز به اقدامات جدی دارد، مسوولان صحی بلخ باید از طریق آگاهی عامه رضایت مردم را حاصل کنند تا همکاری مردم با پروسه بیشتر شود."

شعیب اکبری، یکی از باشندگان ولایت بلخ، از تلاش‌های مقامات صحی در برابر شیوع ویروس فلج اطفال استقبال کرده و از ریاست صحت عامۀ بلخ می‌خواهد که مراکز صحی بیشتری را در ساحات دورافتادهٔ این ولایت ایجاد کند تا همه اطفال واکسین شوند.

او گفت: "از کارمندان واکسین پولیو راضی هستیم، آنها همیشه خانه‌ها را سروی می‌کنند، از مساجد و مناطق مسکونی بازدید می‌کنند تا همه کودکان را واکسین کنند، از آنها می‌خواهیم به مناطق دوردست توجه بیشتری داشته باشند تا همه اطفال بدون مشکل واکسین شوند."

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان چندی پیش از راه‌اندازی نخستین کمپاین فرعی واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان خبر داد.

خیر محمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ بلخ حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که نسبت به سال‌های گذشته، آگاهی مردم در مورد ویروس فلج اطفال بهتر شده است و در کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال، به همه کودکان واکسین فلج اطفال داده می‌شود.

خیرخواه افزود که در ساحات دور دست ولایت بلخ افراد مسلکی را گماشته تا همه مردم این مناطق را از خطرات این بیماری خطرناک و فلج کننده آگاه کنند.

او افزود: "تطبیق واکسین پولیو در ولایت بلخ نسبت به سال‌های قبل آسانتر شده است، زیرا اکنون افراد مسلکی در این ولایت به کار گماشته شده اند، آنان آموزش‌های مسلکی دیده اند و در این زمینه به مردم محل معلومات و توضیحات کامل داده اند. بنابراین، ما بیش از هر زمان دیگری به کار خود اطمینان داریم."

به گفتۀ متخصصان، پولیو یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها توسط تطبیق واکسین، از ابتلا به آن جلوگیری می‌شود. این متخصصان با تاکید بر واکسین‌کردن کودکان زیر سن پنج سال هشدار می‌دهند که اگر کودکان به این بیماری مبتلا شوند، برای همیشه فلج می‌شوند یا جان می‌دهند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در این کشورها قربانی می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG