لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیر اقتصادی بحران سیاسی در پاکستان؛ یک دالر با ۱۸۶.۵ روپیه تبادله می‌شود


بحران سیاسی در پاکستان اقتصاد این کشور را با چالش‌های شدیدی مواجه کرده و ارزش پول پاکستان به سطح بی‌پیشینه‌ای رکود کرده است.

براساس گزارش صدای امریکا- دیوه، یک دالر امریکایی روز چهارشنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) در بانک‌های پاکستان با ۱۸۵.۲۳ روپیه و در بازار آزاد با ۱۸۶.۵۰ روپیه تبادله می‌شد.

بحران سیاسی و کاهش بهای ارز پاکستان پس از آن آغاز شد که احزاب مخالف حکومت عمران خان در ماه مارچ خواستار رای گیری پارلمان در مورد دادن رای عدم اعتماد به عمران خان شدند. این احزاب گفته اند که حزب حاکم تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان با از دست دادن ۲۰ کرسی پارلمان، اکثریت را از دست داده و باید از قدرت برکنار شود.

قرار بود پارلمان پاکستان به تاریخ سوم اپریل در یک رای گیری به عمران خان رای عدم اعتماد بدهد، اما قاسم خان سوری، معاون پارلمان این کشور این روند را فسخ کرد و رییس جمهور علوی به تقاضای آقای خان پارلمان را منحل کرد.

طاهر امین، یک اقتصاددان، به صدای امریکا- دیوه گفت که بحران سیاسی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد پاکستان داشته است.

او افزود: "این بلاتکلیفی سیاسی به اقتصاد لطمه می زند. اکنون بانک جهانی نیز بودجه خود را قطع خواهد کرد. اصلاحاتی که با صندوق بین المللی پول توافق شده است نیز متوقف می شود. ذخایر ارزی ما به ۱۲ میلیارد دالر کاهش یافته است. "

اما وزارت مالیهٔ پاکستان از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که مذاکرات با صندوق بین المللی پول در مورد قرضه و اصلاحات اقتصادی جریان دارد.

بانک مرکزی پاکستان می‌گوید که در نه ماه اول سال مالی جاری کسر تجارتی ۷۰ درصد افزایش یافته است که سبب ۳۵ میلیارد دالر خساره شده است.

بانک مرکزی همچنین می‌گوید که ذخایر ارزی پاکستان کاهش یافته و کسر تجارتی و مالیاتی بر روپیه پاکستان فشار آورده و بر تورم می افزاید.

XS
SM
MD
LG