لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان، گلزار احمد را منحیث صدراعظم سرپرست معرفی کرد 


گلزار احمد
گلزار احمد

پس از آن که ریاست جمهوری پاکستان از عمران خان،‌ صدر اعظم و شهباز شریف، رهبر مخالفین سیاسی حکومت پاکستان خواست تا در مورد انتخاب صدراعظم سرپرست توافق کنند، گلزار احمد، قاضی‌القضات پیشین محکمهٔ عالی پاکستان از سوی عمران خان به صفت صدر اعظم سرپرست معرفی شد.

فواد چوهدری، یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان گفت که آقای خان پس از منظوری کمیتهٔ مرکزی این حزب، در مورد نامزدی آقای احمد تصمیم اتخاذ کرد.

ریاست جمهوری پاکستان دیروز پارلمان و کابینهٔ حکومت فدرال آن کشور را منحل کرد و به این گونه از رای گیری که گمان می‌رفت آقای خان را سلب صلاحیت کند، جلوگیری صورت گرفت.

ریاست جمهوری پاکستان گفته است که تا زمان ایجاد حکومت موقت، آقای خان در قدرت باقی خواهد ماند.

بر اساس دستور ریاست جمهوری، اگر هر دو جانب در جریان سه روز پس از انحلال پارلمان روی انتخاب صدراعظم سرپرست به توافق نرسند، باید هر کدام دو نفر را به کمیته‌ای که توسط رییس پارلمان انتخاب می‌شود، معرفی کنند.

هشت عضو پارلمان منحل شده یا هشت سناتور یا هم از هر دو مجلس به نمایندگی از هر دو جانب در این کمیته شامل خواهند بود.

با آنهم، شهباز شریف گفته است که این روند "غیرقانونی" است و در آن اشتراک نخواهد کرد. او گفته است که صدر اعظم و رییس جمهور پاکستان قانون را نقض کرده اند.

گلزار احمد کی است؟

گلزار احمد به تاریخ ۲۱ دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی منحیث ۲۷مین قاضی القضات پاکستان حلف وفاداری یاد کرد و تا ماه فبروری سال جاری در این سمت ایفای وظیفه کرد.

او در سال ۱۹۵۷ در شهر کراچی چشم به جهان گشود. پدرش نور محمد نیز یکی از وکلای شناخته شده بود.

آقای احمد سند لسانس‌اش را از کالج دولتی ملی شهر کراچی در بخش علوم اجتماعی حاصل کرد و سپس از فاکولتهٔ اسلامی سند در بخش حقوق تحصیلاتش را به پایان رساند.

او در سال ۱۹۸۶ به وکالت آغاز کرد و در سال ۱۹۸۸ با محکمهٔ عالی پاکستان پیوست. سپس آقای احمد در سال ۲۰۰۱ منحیث وکیل مدافع محکمهٔ‌ عالی انتخاب شد.

آقای احمد در سال ۲۰۰۲ منحیث قاضی محکمهٔ عالی سند ارتقا کرد و در سال ۲۰۱۱ دوباره با محکمهٔ عالی پاکستان پیوست.

محکمهٔ عالی پاکستان امروز صورت دعوای هر دو جانب را شنید و تا اکنون واضح نیست که چه زمانی در این خصوص تصمیم اتخاذ خواهد کرد و آیا عمران خان تصمیم محکمه را خواهد پذیرفت یا نه.

در سال ۱۹۸۸ محمد خان جونیجو، صدر اعظم پیشین پاکستان پس از آن به محکمهٔ عالی رجوع کرد که جنرال ضیا الحق، رییس جمهور وقت، پارلمان را منحل کرد.

محکمه پذیرفت که حکومت او بر خلاف قانون اساسی منحل شده است، اما فیصله کرد که چون انتخابات اعلام شده است،‌ بهترین گزینه رفتن به انتخابات است نه احیای حکومت.

در تهیهٔ این گزارش از معلومات رسانه‌های جیو و دان پاکستان استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG