لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان تا تشکیل حکومت موقت در قدرت باقی می‌ماند 


محکمهٔ عالی پاکستان امروز چهارم اپریل (۱۵ حمل) استدلال‌ها پیرامون تصمیم عمران خان، صدر اعظم این کشور مبنی بر راه اندازی انتخابات پیش از وقت را می‌شوند.

آقای خان روز گذشته برای جلوگیری از رای‌گیری که گمان می‌رفت او را از قدرت برکنار کند، از ریاست جمهوری این کشور خواست تا پارلمان را منحل کند.

همزمان با این، قرار بود مخالفین سیاسی آقای خان روز گذشته پس از آن که آرای کافی برای برکناری او را توحید کرده بودند،‌ قدرت را به دست بگیرند، اما معاون پارلمان به دلیل "مداخلهٔ خارجی" اجازه نداد رای‌گیری صورت گیرد.

اکنون که پارلمان منحل شده است، حکومت باید در جریان ۹۰ روز آینده انتخابات را برگزار کند. عمران خان،‌ به گونهٔ‌ رسمی اما مقید به تصمیم محکمه تا زمان تشکیل حکومت موقت در قدرت باقی خواهد ماند.

دفتر عارف علوی، رییس جمهور پاکستان در یک تویت نگاشته است که تا زمان انتخاب صدر اعظم سرپرست، بر اساس قانون اساسی، آقای خان در قدرت باقی خواهد ماند.

در نامهٔ رسمی ریاست جمهوری این کشور به عمران خان و رهبر مخالفین، شهباز شریف گفته است که به گونهٔ مشترک صدر اعظم موقت را انتخاب کنند، اما آقای شریف گفته است که در این زمینه همکاری نمی‌کند.

آقای شریف در یک کنفرانس خبری گفت: "چگونه به نامهٔ شخصی پاسخ بدهیم که قانون اساسی را نقض کرده است."

بر اساس قانون اساسی پاکستان، صدر اعظم نمی‌تواند در حالی که با رای عدم اعتماد مواجه باشد، خواستار انحلال پارلمان شود.

عمران خان ادعا کرده است که مخالفین سیاسی او برای تغییر رژیم در پاکستان با امریکا سازش کرده اند.

اما یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده دیروز گفت که ادعاهای صدر اعظم پاکستان واقعیت ندارد. او گفت: "ما جریان در پاکستان را از نزدیکی دنبال می‌کنیم. ما روند قانونی و حاکمیت قانون را در پاکستان احترام کرده و از آن حمایت می‌کنیم."

با آنهم، صدر اعظم پاکستان ادعا کرد که قدرت‌های غربی به این دلیل می‌خواهند او را از قدرت کنار بزنند که او در مسایل جهانی علیه روسیه و چین از آنان حمایت نمی‌کند.

تا اکنون واضح نیست که محکمهٔ پاکستان چه زمانی در این خصوص تصمیم اتخاذ خواهد کرد و آیا عمران خان تصمیم محکمه را خواهد پذیرفت یا نه.

در سال ۱۹۸۸ محمد خان جونیجو، صدر اعظم پیشین پاکستان پس از آن به محکمهٔ عالی رجوع کرد که جنرال ضیا الحق، رییس جمهور وقت، پارلمان را منحل کرد.

محکمه پذیرفت که حکومت او بر خلاف اساسات قانون اساسی منحل شده است، اما فیصله کرد که چون انتخابات اعلام شده است،‌ بهترین گزینه رفتن به انتخابات است نه احیای حکومت.

XS
SM
MD
LG