لینک های دسترسی

Breaking News

توافقنامۀ امریکا- طالبان و نگرانی رهبران سیاسی افغان


نمایندگان برخی احزاب سیاسی در افغانستان نسبت به توافق صلح بین طالبان و امریکا خوشبین اند اما نگران مرحله عملی شدن آن استند.

گلبدین الدین حکمتیار ، رهبر حزب اسلامی که خود به اساس یک معاهده صلح با دولت افغانستان از جنگ با دولت دست کشید، گفته است که عملی کردن توافقنامه بعد از امضای آن بسیار مهم و حساس است.

آقای حکمتیار به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "مرحله حساس پس از توافق ، ادغام مخالفان مسلح در سیستم و عملی کردن صادقانۀ توافقنامه است. توافق آسان است اما پابند بودن به تعهدات مشکل است. امیدوارم از این مرحله موفق بدرآیم."

در همین حال، سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی نیز تاکید کرده است که مرحلۀ بعد از توافق صلح باید با موفقیت به پایان برسد.

آقای گیلانی گفت: "از همه طرف‌ها می‌خواهم که خواسته‌های شخصی خود را کنار بگذارند. این یک بازی شخصی نیست بلکه تقاضای حدود ۳۵ میلیون شهروند محروم، تشنه به صلح و منزوی ما است. مسوولیت همه ماست تا برای یک صلح پایدار فکر کنیم".

آقای گیلانی همچنین گفته است که پس از امضا توافقنامۀ صلح ، تمام مردم در مرحلۀ ادغام نظامیان طالب در جامعه از حوصله و برده باری کار بگیرند.

علاوه بر برخی سیاستمداران، برخی از مردم عادی افغانستان نیز امیدوارند که این بار صلح پایدار در کشور حاکم شود.

امید، باشندۀ شهر کابل به اسوشیتد پرس گفت: "می‌خواهم که طالبان هم مانند سایر افغان‌ها در جامعه به زندگی عادی ادامه بدهند".

احزاب سیاسی در حالی در بارۀ مراحل بعدی توافقنامه صحبت می کنند که قرار است روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰حوت) توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان در دوحه امضا شود.

وزیران خارجه بعضی کشورها و نمایندگان ۳۰ کشور و نهاد جهانی جهت اشتراک در مراسم امضای این توافقنامه دعوت شده‌اند.

قرار است ده روز پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان، گفتگوهای بین الافغانی و سپس خروج مرحله وار نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG