لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: مشاهداتم از دیدار با غنی و عبدالله تهدیدکننده نه، واقعی بوده است


وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که مشاهدات اش پس از دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت پیشین آن کشور نه آرزومندانه و نه هم تهدیدکننده، بلکه واقعی بوده است.

مایک پمپیو روز دوشنبه ۲۳ مارچ (چهارم حمل) در یک سفر غیر منتظره به کابل با آقای غنی و آقای عبدالله جداگانه دیدار کرد و در پایان این سفر به قطر رفت و با ملا عبدالغنی برادر، رییس هیات مذاکره کنندۀ طالبان دیدار کرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده پس از سفر آقای پمپیو به کابل با نشر اعلامیه‌ای ناسازگاری سیاسی آقای غنی و عبدالله عبدالله را "غیرمسوولانه" خواند و آن را تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا عنوان کرد.

آقای پمپیو در پایان این سفر و حین برگشت به ایالات متحده در داخل طیارۀ حاملش به خبرنگاران گفت: "بر رییس جمهور غنی و رییس اجراییه عبدالله فشار آوردم...فکر کنم آنان نیز درک کرده اند که ما نیت داریم تا طرح‌های اعلامیۀ مشترک با حکومت افغانستان و سندی را که با طالبان امضا کردیم، اجرا کنیم".

وزارت خارجۀ امریکا همچنان از بازنگری کمک‌ها به افغانستان خبر داد و گفت که در سال روان مساعدت‌های خود را به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش می‌دهد. همچنین در این اعلامیه آمده است که امریکا در سال ۲۰۲۱ کمک‌های خود را در افغانستان یک میلیارد دالر دیگر کاهش خواهد داد.

اما آقای پمپیو در برگشت به امریکا ابراز امیدواری کرد که چنین نشود. او گفت: "نمی خواهم در مورد جزییات آنچه می‌کنیم، صحبت کنم. رک و راست بگویم، امیدواریم که آنان یکجا عمل کنند و ما مجبور به انجام این کار نباشیم. اما آمادۀ چنین کار استیم."

وزیر خارجۀ امریکا گفت که حکومت قبلی ایالات متحده برای کشاندن افغان‌ها به دور میز مذاکره هشت سال تمام کوشید، اما به گفتۀ وی اکنون بیش از هر وقت دیگر فرصت تامین صلح در افغانستان فراهم شده است.

در پاسخ به این پرسش که واکنش رهبران افغان به اظهارات وی چی بوده است، آقای پمپیو گفت: "واکنش آنان طوری بود که درک می‌کردند ما جدی استیم. درک می‌کنند که ما متعهدیم شاهد تحقق چنین چیزی (مذاکرات صلح) باشیم. همچنان درک می‌کنند که ما به حمایت از قوای امنیتی ملی افغان متعهد استیم که برای زمان طولانی از خون و ثروت خود بر آن مایه گذاشته ایم."

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفت که در دیدار با ملا برادر و تیم وی در قطر، انتظارات خود را به آنان واضح کرده است.

او افزود که به شمول ایالات متحده، همه طرف‌های دخیل در قضیۀ افغانستان مسوولیت‌ها و مکلفیت‌هایی دارند که باید آن را انجام دهند. او گفت: "به آنان توقعات خود را واضح کردیم. طالبان به کاهش خشونت متعهد اند و به پیمانۀ زیاد چنان هم کرده اند. آنان روی تیم شان برای مذاکرات نهایی کار می‌کنند."

وزیر خارجۀ امریکا در مورد تعهد امریکا به روند صلح افغانستان گفت: "ما با تعهداتی که به طالبان و رهبری حکومت افغانستان کرده‌ایم سازگار خواهیم بود...بر اساس تعهد زمانی خود به پیش می‌رویم. حمایت قاطع به شمول تمام ۲۹ کشور حضور خود را کاهش می‌دهد. ما تعهد کرده ایم که در ۱۳۵ روز قوای خود را کاهش دهیم. تا زمانیکه سطح خشونت‌ها پایان نگهداشته شود، ما به تطبیق تعهدات زمانی خود ادامه خواهیم داد."

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که عملکرد رهبران حکومت افغانستان، به ویژه در زمینۀ تشکیل هیات همه شمول ملی برای مذاکرات صلح با طالبان در تناقض با تعهدات آنان به اعلامیۀ مشترک حکومت‌های امریکا و افغانستان بوده است که همزمان با توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان صادر شد.

XS
SM
MD
LG