لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ فرانسس بالاخره کلمۀ روهینگیا را به زبان آورد


پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان، حین دیدار با شماری از مسلمانان روهینگیایی در داکا، پایتخت بنگله دیش
پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان، حین دیدار با شماری از مسلمانان روهینگیایی در داکا، پایتخت بنگله دیش

رهبر کاتولیک های جهان از پناهجویان روهنگیایی در بنگله دیش، به خاطر آنهمه درد و رنجِ که متحمل شده اند، خواهان بخشش شده خواستار پذیرفتن حقوق آنان شد.

پاپ فرانسیس از "بی تفاوتی جهان" در برابر مشکلات روهنگیایی ها معذرت خواهی کرده و واژۀ روهنگیا را که در چند روز اخیر به شدت از تلفظ آن اجتناب می کرد در برابر گروهی از رهبران مسلمان، بودایی، هندو و مسیحی به زبان آورد.

رهبر کاتولیک های جهان روز جمعهدر یک دیدار بسیار احساساتی ازپناهجویان مسلمان میانمر در بنگله دش -کلمه روهنگیا را برای اولین بار استفاده کرد و خواستار احترام به آن اقلیت مسلمان شد.

پاپ فرانسس گفت" برادران و خواهران می خواهیم که شما بدانید، ما میخواهیم تا جهان شاهد باشد- این فردگرایی به چه می انجامد- می خواهیم تا آنان را کمک کنیم تا حقوق روهنگیایی ها تثبیت شده و به رسیمت شناخته شود. ما قلب های خود را بسته نمی کنیم. ما ازآنان روی نمی گردانیم."

این چهرۀ برجسته کاتولیک های جهان همچنان از کشورهای جهان خواست که نباید حقوق مهاجرین را نادیده گرفت و اقلیت ها، فقرا و آسیب دیدگان را مورد آزارواذیت قرار داد.

اظهارات آقای فرانسیس در نشست صلح بین المذهبی در جریان روز اول دیدار وی از بنگله دش بیان شد. بنگله دش میزبان حدود ۶۲۵ هزار پناهجوی روهنگیایی می باشد که از ایالت راخین میانمر بعد از آغاز سرکوبی های نظامیان آن کشور مجبور به ترک میانمرشده اند.

در همین حال، تعداد از پناهجویان روهنگیایی از منطقه بازار کاکس به شهر دهاکه سفر کردند تا پاپ را از نزدیک بیبنند.

در همین حال، سعیده ختن، یک پناهجوی روهنگیایی از پاپ فرانسس خواسته است تا در بهبود وضعیت روهنگیایی ها تلاش کند.

او گفت " ما خواهان وضعیت بهتر در روهنگیا استیم و صلح می خواهیم. مادر و پدر کلان و مادر کلانم را کشته شده اند، ما صلح و ثبات را که قبلا داشتیم ،می خواهیم.ما به دنبال صلح استیم."

این درحالیست که پناهجویان روهنگیایی گفته اند که شماری زیادی از قریه های آنان در ایالت راخین میانمیار به آتش کشیده شده است؛ مردم هلاک شدند و زنان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

پس از سرازیر شدن موج از پناهجویان روهینگیایی از ایالت راخین میانمیار به بنگله دیش، ملل متحد و برخی از کشور ها به شمول ایالات متحده، خشونت علیه این اقلیت مسلمان را به مثابۀ "پاکسازی قومی" عنوان کردند، ادعای که از سوی اردوی میانمار رد شده است.

XS
SM
MD
LG