لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر کمک‌های بدیل کشت کوکنار به دهقانان در افغانستان


سازمان همکاری‌های اسلامی از تصمیم رهبری طالبان مبنی بر منع کشت کوکنار در افغانستان استقبال کرده و از جامعه جهانی خواسته است که به فراهم آوری بدیل کشت کوکنار به دهقانان ادامه دهد.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان به تاریخ سوم اپریل (۱۴ حمل) با صدور فرمانی، کشت کوکنار و هرگونۀ مواد نشه‌آور را در سراسر افغانستان به گونۀ "مطلق" ممنوع اعلام کرد.

رهبر طالبان افزود که با متخلفین مطابق "شریعت اسلامی" برخورد خواهد شد.

دفتر سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل ناوقت روز دوشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) به نقل از حسین ابراهیم طه، منشی عمومی این سازمان گفته است که فراهم آوری کشت بدیل و کمک برای درمان معتادان مواد مخدر، باید بخش مهمی از کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان باشد.

منشی این سازمان همچنین گفته است که ممنوعیت کشت کوکنار یکی از تعهدات حکومت طالبان برای جلوگیری موثر از تولید مواد مخدر در افغانستان به شمار می‌رود.

پیش از این، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان گفته بود که حدود پنج میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد استند که از جمله یک میلیون آن زنان و کودکان اند.

عبدالسلام حنفی به تاریخ نهم مارچ (۱۸ حوت) در دیدار با میدلن سیدلر، معاون کمیته بین‌المللی نجات گفت که اگر جامعه جهانی با دهقانان افغان در زمینهٔ کشت و معیشت بدیل همکاری کند، طالبان متعهد اند که مانع کشت کوکنار شوند.

در این حال، یان مک‌کری، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان از ممنوعیت کشت کوکنار توسط طالبان استقبال کرده اما گفته است که این "گام نخست" است و باید در عمل نیز پیاده شود.

آقای مک‌کری در تویتر گفته است که یک سکتور زراعتی قانونی و سالم می‌تواند به رشد اقتصاد افغانستان و مردم این کشور کمک کند.

از زمانیکه طالبان در اواسط ماه اگست سال گذشته قدرت را در افغانستان دوباره در دست گرفتند، جلوگیری از کشت و قاچاق مخدرات یکی از خواست‌های عمدۀ جامعۀ جهانی از این گروه بوده است.

افزایش نرخ مواد مخدر

همزمان با صدور فرمان رهبر طالبان در بارۀ ممنوعیت کشت کوکنار، منابع در ولایت هلمند می‌گویند که قیمت تریاک در بازارهای این ولایت سه برابر شده است.

یکی از فروشندگان تریاک در هلمند به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، پنج کیلو تریاک به ۲۰۰هزار کلدار پاکستانی به فروش می‌رسد، در حالی که این مقدار در گذشته به ۸۵۰۰۰ کلدار پاکستانی به فروش می‌رسید.

این فروشندۀ مواد مخدر که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد همچنین گفت که بیشتر خرید و فروش مواد مخدر در ولایات هلمند، کندهار و برخی ولایات جنوبی به کلدار پاکستانی صورت می‌گیرد.

او همچنین افزود که پس از صدور این فرمان، بسیاری قاچابران به خرید مواد مخدر رو آورده و آنان باور دارند که نرخ تریاک بیشتر از این افزایش خواهد یافت.

ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد گزارش داده است که افغانستان بزرگترین تولید کنندۀ مخدرات در جهان بوده و ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

ملل متحد در سال ۲۰۱۸ گزارش داده بود که درآمد ناشی از کشت، تولید و قاچاق مخدرات حدود ۱۱ درصد اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد.

در دور نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان – بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- ابتدا کشت کوکنار در افغانستان افزایش یافت. بر اساس آمار وزارت خارجۀ ایالات متحده، در سال ۱۹۹۸ حدود ۴۱ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت می‌شد، اما در سال ۲۰۰۰ این رقم به ۶۴ هزار هکتار افزایش یافت.

در سال ۲۰۰۰ طالبان کشت کوکنار را منع کردند و بر اساس گزارش ملل متحد در ماه می سال ۲۰۰۱ کشت کوکنار در افغانستان نزدیک به صفر رسیده بود.

XS
SM
MD
LG