لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود منابع آبی موجب شده تا دهقانان به کشت کوکنار رو بیاورند- دهقانان


زمین‌های کوکنار
زمین‌های کوکنار

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان می‌گویند که به دلیل کمبود منابع آبی و همچنان عدم پشتیبانی حکومت و موسسات، آنان در زمین‌های خود کوکنار کشت کرده اند.

حیات الله که از ۱۸ سال به اینسو مصروف کشاورزی در ولسوالی خاش ولایت بدخشان است، گفت که همه ساله حدود دو جریب زمین خود را کوکنار کشت می‌کند و حاصلات خوبی از آن به دست می‌آورد.

او در گفتگو با صدای امریکا گفت که اگر حکومت و نهادهای کمک کننده در قسمت کشت بدیل با دهقانان همکاری کنند و تخم های اصلاح شده را در اختیار شان قرار دهند، آنان زمین های‌شان را کوکنار نخواهند کاشت.

او افزود: " ما از مسوولان خواهش داریم که به ما آب درست پیدا کند، کود و تخم، نخود و لوبیا پرداخت کند، ما هیچ وقت این (کوکنار) را نمی‌کاریم. “

او از بی توجهی مسوولان در قسمت تامین منابع آبی برای دهقانان انتقاد کرد و گفت که در دوره حکومت گذشته تلاش برای ایجاد دو بند آبی آغاز شده بود؛ اما نتیجه‌ای در پی نداشت.

به گفته حیات الله کوکنار نسبت به حبوبات و غله ها کمتر به آب نیاز دارد و به همین دلیل علاقه مندی دهقانان به کشت آن بیشتر است.

دهقانان در بدخشان می گویند که اگر حکومت طالبان برای مبارزه با مواد مخدر با آنان همکاری نکند، دهقانان از ناگزیری به کشت کوکنار در زمین های خود ادامه می دهند.

خاش از جمله ولسوالی های ولایت بدخشان است که همه ساله بیشترین میزان چرس را تولید می‌کند. هرچند که حکومت طالبان کشت، تولید و قاچاق تمامی اقسام مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام کرده است، فقر، خشکسالی، کمبود امکانات و ناتوانی حکومت در همکاری با کشاورزان از مواردی هستند که دهقانان به کشت کوکنار در زمین های خود ادامه داده اند.

XS
SM
MD
LG