لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان باید در توزیع کود کیمیایی و بازاریابی با دهقانان همکاری کند- دهقانان


گلخانه
گلخانه

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان از حکومت طالبان می‌خواهند که برای تقویت مبارزه با مواد مخدر و موثریت برنامه کشت بدیل کوکنار باید در قسمت توزیع کود کیمیایی و بازاریابی برای محصولات زراعتی شان توجه جدی کند.

امام نظر، یکی از دهقانان در ولایت بدخشان که با استفاده از برنامه کشت بدیل معیشت در ۸۰۰ صد متر مربع زمین خود گلخانه ساخته است، از نبود همکاری حکومت و نهادهای کمک کننده شکایت دارد.

او به صدای امریکا گفت که گلخانه‌ها در افزایش محصولات زراعتی نتیجه مثبت داده و آنان در یک سال دوبار از زمین‌های‌شان حاصل می‌گیرند.

امام نظر افزود: "دو گرین هاوس دارم، هرکدام ۴۰۰ متر مربع که در یکی بادرنگ و در یکی آن بادنجان رومی کشت کرده ام. اگر نفر بیاید از اینجا می‌برد، اگر نیاید خود مان می‌بریم. زود به فروش می‌رسد."

او اضافه کرد که دهقانان به هدف محو مواد مخدر وحرام بودن آن به کشت حلال رو آورده‌اند اما زمانیکه به گفته او با مردم همکاری صورت نگیرد و مواد کمکی برای رشد حاصلات زراعتی‌شان نرسد، دهقانان از روی ناگزیری به کشت کوکنار رو خواهند آورد.

آقای نظر از این که برخی از مقامات فقط برای نشان دادن با آنان ملاقات کرده و عکس یادگاری می‌گیرند گفت: "اگر توجه نشود، دهقانان نیز همکاری نمی‌کنند. دهقان بیچاره چی می‌تواند. یک گرین هاوس هشت هزار دالر دو گرین هاوس شانزده هزار دالر، دولت و موسسات باید همکاری کند. این همکاری مبارزه در برابر مواد مخدر است. با این طریق شکست داده می‌شود نه با گرفتن یک عکس."

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان هدف از ایجاد گرمخانه‌ها و گلخانه‌ها را ریشه کن ساختن مواد مخدر در این ولایت و همچنان توسعه زراعت در آن می‌داند.

احسان الله سراجی، مدیر عمومی پلان و هماهنگی ریاست زراعت بدخشان گفت:"هدف اساسی از ایجاد گرین هاوس‌ها این بود که ما دهقانان را به کشت حلال تشویق کنیم. خصوصاً ولایت بدخشان که یک ولایت مصرفی است و سبزی‌اش در فصول سرد معمولا از کندز و تخار می‌آید ما بتوانیم خودمان تولید داشته باشیم و سطح دسترسی مردم را به سبزیجات بیشتر بکنیم."

بر بنیاد آمار این ریاست در حال حاضر ۳۰۰ باب گلخانه (گرین هاوس) در مرکز فیض آباد و ولسوالی‌های کشم، خاش، بهارک و جرم ولایت بدخشان فعال اند که هرکدام به ارزش چهار هزار دالر امریکایی در همکاری با یک موسسه خارجی و سهم ۴۰ درصدی مالک زمین ساخته شده‌است.

XS
SM
MD
LG