لینک های دسترسی

Breaking News

قضا، سارنوالی و معارف 'فاسدترین' نهاد‌ها در افغانستان اند - سروی


نتایج یک سروی تازه دیده بان شفافیت افغانستان نشان می دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، حجم فساد اداری در افغانستان بالغ بر ۱.۷ میلیارد دالر می شود. در ۲۰۱۶ میلادی این رقم به ۲.۹ میلیارد دالر می رسید.

دیده بان شفافیت افغانستان یک شنبه (۱۸قوس) گفت که علیرغم موجودیت گسترده فساد اداری در افغانستان، افزایش فقر و ناامنی ها، سبب شده اند تا مردم توان پرداخت رشوت را نداشته باشند که امر فساد اداری را کاهش داده است.

بربنیاد این سروی، محاکم، لوی سارنوالی و وزارت معارف، فاسدترین نهادها معرفی شده اند.

در این سروی، ۱۱ درصد پاسخ دهندگان، محاکم را از جمله فاسدترین نهادی افغانستان دانسته، ۱۰ درصد دیگر وزارت معارف را فاسدترین نهاد گفته و ۹ درصد نیز گفته اند که لوی سارنوالی از فاسدترین اداره‌ های افغانستان است.

در این سروی که با ۸۰۰۰ نفر در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان صحبت شده است، اکثر پاسخ دهنده گان به دیده بان شفافیت افغانستان گفته اند که هیچ پیشرفتی در امر مبارزه با فساد اداری صورت نگرفته است و این "مشکل بسیار جدی" است.

در بخشی از این سروی آمده است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به پرداخت رشوت ناگزیر شده است، در حالیکه در ۲۰۱۶ میلادی، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از سوی نهادهای حکومتی افغانستان ناگزیر به پرداختن رشوت شده بودند.

دیده بان شفافیت افغانستان گفت که هرچند، شمار پرداخت کننده گان رشوت افزایش یافته است، اما اوسط رشوت هایی که پرداخت شده است، کاهش یافته است.

به گونه مثال، در سال ۲۰۱۶ میلادی، اوسط رشوت ۱۴۱۱۵ افغانی برآورد شده بود، اما در ۲۰۱۸ میلادی، این رقم به ۸۹۵۵ افغانی کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG