لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در صحبت با ترودو: ایران به خواست خانواده‌های قربانیان توجه کند


ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رییس جمهور محمد اشرف غنی شام چهارشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) با جستن ترودو، صدر اعظم کانادا در مورد چگونگی سقوط طیاره خطوط هوایی اوکراین در تهران تیلفونی صحبت کرده است.

بر بنیاد اعلامیه ارگ، صدراعظم کانادا سقوط طیاره اوکراینی توسط سپاه پاسداران را که در ۱۸ جدی اتفاق افتاد، یک رویداد تکان‌دهنده خوانده است.

در نتیجۀ سقوط این طیاره تمام ۱۷۶ مسافر به شمول خدمه پرواز کشته شدند که بیشترین شان شهروندان کانادا بودند. در این رویداد شهروندان بریتانیا، آلمان، سویدن، اوکراین، افغانستان و ایران نیز جان باختند.

آقای ترودو در این مکالمۀ تیلفونی، قبول مسوولیت این واقعه را توسط ایران یک گام مثبت خوانده؛ اما گفته است که برداشتن گام‌های بعدی لازمی است.

به نقل از اعلامیۀ ارگ، آقای ترودو تاکید کرده است: "جامعۀ بین‌المللی منتظر اقدامات بعدی در پیشرفت تحقیقات قابل اعتبار می‌باشد تا روشن شود که مشکل در کجا بوده است؟".

صدر اعظم کانادا همچنین گفته است که ایران باید برای فراهم‌کردن زمینۀ تحقیقات شفاف اقدام کند و راه درست را در پیش گیرد.

نشست گروه هماهنگی و جوابگویی در لندن

بر بنیاد اعلامیه ارگ، صدر اعظم ترودو گفته است که قرار است امروز پنجشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) نشست گروه کاری در لندن برای هماهنگی بیشتر در مورد چگونگی وقوع این رویداد برگزار شود.

بر بنیاد اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان، آقای ترودو گفته است: "ما تلاش می‌کنیم تا عدالت برای قربانیان تامین شود و حقایق این رویداد آشکار گردد".

افغانستان، کانادا، بریتانیا، سویدن و اوکراین عضویت این گروه هماهنگی و پاسخگویی را در لندن دارند.

محمد اشرف غنی در صحبت با صدراعظم کانادا گفته است که برای آشکارشدن حقیقت در مورد این رویداد، جامعه جهانی باید نقش موثر خود را بازی کنند تا حقوق قربانیان اعاده شود.

آقای غنی گفته است: "ما نیز بخشی از گروه کاری هستیم، تاکید ما این است که ایران اقدامات لازم را روی دست گیرد؛ زیرا هموطنان ما خواهان وضاحت استند".

رییس جمهور افغانستان با اعلام حمایت از موضع گروه کاری و تاکید بر شفافیت در تحقیقات، افزوده است که ایران باید خواست خانواده‌های قربانیان را در نظر بگیرد.

به گفتۀ وی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان با هیات کانادایی در خصوص موارد مطرح‌شده هماهنگ بوده و از نزدیک کار خواهد کرد.

قرار است که امروز پنجشنبه، پس از سقوط طیاره خطوط هوایی اوکراین، نخستین نشست وزیران خارجۀ افغانستان، کانادا، اوکراین، سویدن و بریتانیا در لندن برگزار شود.

XS
SM
MD
LG