لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: طیاره اوکراینی در نتیجه 'خطای انسانی' سپاه سقوط داده شده است


مقامات ایرانی پس از چهار روز پذیرفتند که طیاره مسافربری اوکراین در نتیجۀ "خطای انسانی" و در اثر اصابت راکت سپاه پاسداران سقوط کرده است.

در این سانحۀ هوایی که صبح روز چهارشنبه (هشتم جنوری) اتفاق افتاد، ۱۷۶ نفر به شمول شهروندان ایران، کانادا، اوکراین، سویدن، آلمان، بریتانیا و افغانستان کشته شدند.

لوی درستیز قوای مسلح ایران روز شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای پذیرفت که این طیاره مسافربری به‌‌ طور "غیر عمدی" هدف قرار گرفته است.

در اعلامیه آمده است که ساعاتی پس از انجام عملیات راکتی ایران بر پایگاه‌های نیروهای امریکایی در عراق، پروازهای جنگی نیروهای امریکایی افزایش یافت و این موضوع سبب حساسیت بیشتر و موجب بروز این "خطای انسانی" شده است.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: "بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، طیاره مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد."

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در صحفه تویترش نیز نوشته است که شلیک اشتباهی راکت از سوی "سپاه پاسداران"سبب ساقط شدن این طیاره و جان باختن ده‌ها انسان بی‌گناه شده است.

آقای روحانی افزوده است: "تحقیقات تکمیلی برای شناسایی و پیگرد قانونی کلیه علل و مسببین این فاجعه بزرگ و اشتباه نابخشودنی ادامه دارد."

در همین حال، رییس جمهور اوکراین بر پذیرفتن کامل تقصیر از سوی ایران تاکید کرده و گفته است انتظار دارد تا ایران غرامت پرداخته و به گونۀ رسمی عذرخواهی کند.

ولادمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور افزوده که امیدوار است تا تحقیقات در آینده بدون تاخیر ادامه یابد و ۴۵ متخصص اوکراینی برای برقراری عدالت در جریان بررسی، باید به همه چیز دسترسی کامل داشته باشند.

پیش از این رسانه‌های امریکایی به نقل از مقام‌های استخباراتی امریکا گزارش دادند که طیارۀ خطوط هوایی اوکراین که روز چهارشنبه در ایران سقوط کرد توسط میزایل‌ ضد طیاره سقوط داده شده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به اعضای خانواده های قربانیان افغان این حادثه ابراز تسلیت کرده و دستور هرگونه همکاری را با آنان داده است.

XS
SM
MD
LG