لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف: در مورد سقوط طیارۀ اوکراینی به مردم 'دروغ' گفته شده بود


جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران اعتراف کرده است که پس از سقوط اشتباهی طیارۀ مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران، به مردم ایران "دروغ" گفته شده بود.

اما آقای ظریف که روز چهارشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) در یک کنفرانس بین‌المللی در دهلی جدید، پایتخت هند صحبت می‌کرد، تاکید کرد که سقوط طیاره اوکراینی در یک حالت بحرانی رخ داد که به گفتۀ وی مقصر آن امریکا بود.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد ایرانی تایید می‌کند که ادعای نخست حکومت ایران که گویا طیاره اوکراینی به دلیل مشکل تخنیکی سقوط کرده است، دروغ بوده است.

وزیر خارجۀ ایران همچنین ادعا کرده است که نظامیان کشورش به "قدر کافی جرات داشتند" تا مسوولیت اشتباه خود را در قسمت سقوط دادن طیارۀ مسافربری اوکراین بپذیرند.

طیاره خطوط هوایی بین المللی اوکراین که اوایل صبح چهارشنبه گذشته از تهران روانه کیف بود، لحظاتی پس از پرواز از میدان هوایی سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن به شمول ۱۳ افغان جان باختند.

مقام های ایرانی در ابتدا، دلیل سقوط این طیاره را مشکلات فنی خواندند، اما پس از گزارش رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه حملۀ راکتی نیروهای ایرانی منجر به سرنگونی این طیاره شده است، تهران سه روز بعد تایید کرد که این طیاره هدف راکت دافع هوای سپاه پاسداران ایران قرار گرفته بود.

همزمان با این، حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز چهارشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) هشدار داده است که نظامیان اروپایی مستقر در شرق میانه ممکن با خطر مواجه شوند.

آقای روحانی در حالی این مطلب را در جلسۀ کابینۀ ایران بیان کرد که بریتانیا، فرانسه و آلمان ایران را به "عدم پابندی" به توافق هسته‌ای موسوم به برجام متهم کرده و خواستار فعال کردن میکانیزم حل اختلاف شدند.

بیانات تازۀ آقای روحانی، نخستین تهدید مستقیم تهران به کشورهای امضا کنندۀ توافق هسته یی ۲۰۱۵ تلقی می شود.

از سوی دیگر، حسین سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است که سر و صدای جنگ احتمالی با ایالات متحده خاموش شده و احتمال حملات تلافی‌جویانۀ بیشتر ایران بر ضد امریکا کاهش یافته است.

آقای سلیمانی روز چهارشنبه ۱۵ جنوری در سخنرانی در جمعی از مردم در شهر بوشهر گفت که ایران به سمت صلح در حرکت است. او همچنین تاکید کرد که سپاه پاسداران ایران تنها به علی خامنه‌ای، رهبر ایران پاسخگو است.

اظهارات فرمانده سپاه پاسداران ایران در حالی بیان شده است که سقوط یک طیارۀ مسافر بری اوکراینی توسط سپاه پاسداران موجب خشم گستردۀ مردم در نقاط مختلف آن کشور شده است.

XS
SM
MD
LG