لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به بازسازی عاجل شفاخانه صدبستر دشت برچی دستور داد


رییس جمهور افغانستان هنگام بازدید از شفاخانۀ صدبستر دشت برچی شام چهارشنبه، به ادارۀ عملیاتی رییس جمهور دستور بازسازی فوری آن را صادر کرد.

محمداشرف غنی، در سخنرانی‌اش گفت که در چند روز آینده باید روند بازسازی این شفاخانه آغاز شود و وزارت صحت عامه مکلف به تجهیز مکمل این مرکز درمانی است.

او گفت: "امروز این شفاخانه سمبول مقاومت ماست. سمبول ارادۀ ماست، سمبول نیت ماست، سمبول تعهد ماست. کرونا باشد، نباشد، وقتی مردم ما با خطر مواجه می‌شوند، من در صف اول با آنها ایستاد می‌شوم".

در اثر حملۀ مهاجمان مسلح بر این شفاخانه به روز سه شنبه ۱۲ می (۲۳ ثور)،۲۶ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شد که نوزادان و زنان نیز شامل قربانیان اند.

آقای غنی ضمن گفتن تسلیت به بازماندگان قربانیان این رویداد، تاکید کرد که حکومت روی کودکان و نوزادان سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اما گروه‌های تروریستی نوزادان را هنگام تولد می‌کشند؛ اعمالی که بیانگر "طغیان‌گری و گمراهی" است و هیچ ربطی با اسلام ندارد.

به گفتۀ رییس جمهور افغانستان، اگر گروه‌های دهشت‌افگن می‌خواهند با هدف قراردادن بخشی از شهروندان افغان سبب ایجاد نفاق و تفرقه بین مردم شوند، این امری است محال.

او گفت: "این خیال خام را به گور خود خواهند برد...ملت افغانستان یک ملت واحد است".

شفاخانه زایشگاه صدبستر دشت برچی را سازمان بین‌المللی داکتران بدون مرز کمک می‌کند. این سازمان پس از حمله بر این شفاخانه اعلام کرد که فعالیت‌های طبی خود را در این زایشگاه به تعلیق در آورده است. شفاخانه مسدود نیست ولی مردم کمتر به مراقبت‌های نسایی ولادی دسترسی دارند.

طالبان دست داشتن در این حمله را رد کردند و هنوز گروهی دیگر مسوولیت آن را نپذیرفته است.

اما به دنبال این رویداد خونین و حملۀ انتحاری مرگبار در ولایت ننگرهار، رییس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی افغان دستور داد تا در برابر طالبان، داعش و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن از حالت دفاعی برآمده و وضعیت تهاجمی را اختیار کنند.

XS
SM
MD
LG