لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت امریکا در کابل: طالبان در قبال زمینه‌سازی حملات مسوول اند


معاون سفیر امریکا در کابل گروه طالبان را در قبال فراهم کردن زمینۀ خشونت در افغانستان مسوول دانسته است.

کرین دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل، در یک تماس ویدیویی با سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان در مورد افزایش خشونت‌های ناشی از حملات گروه‌های تروریستی، پروسه صلح و اقدامات حکومت افغانستان برای مبارزه با کروناویروس صحبت کرده است.

دفتر آقای دانش، با نشر اعلامیه‌ای به نقل از خانم دیکر نگاشته است که برای کاهش خشونت‌ها و رسیدن به صلح باید مذاکرات بین‌الافغانی بی‌درنگ آغاز شود.

همچنان معاون سفیر امریکا با اشاره به حملات دیروزی کابل و ننگرهار گفته است: "طالبان مسوولیت این حملات را به عهده نگرفته اند؛ اما اینکه زمینه خشونت و چنین حملات را فراهم کرده اند، مسوول اند".

خانم دیکر، حمله بر شفاخانه صدبستر کابل را که نوزادان، مادران و کارمندان صحی در آن کشته شدند، "وحشیانه و تکان‌دهنده" خوانده است.

او دستور رییس جمهور غنی مبنی بر خارج‌شدن نیروهای امنیتی را از حالت دفاعی به حالت تهاجمی، با توجه به افزایش حملات طالبان قابل درک دانسته است.

در این گفتگوی ویدیویی، سرور دانش گفته است که طالبان مسوول فراهم‌ساختن زمینۀ انجام حملات تروریستی استند و هم اکنون شبکه‌هایی از این گروه با داعش همکاری دارند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز امروز چهارشنبه ۱۳ می (۲۴ ثور) گفت که در اکثریت حمله بر غیرنظامیان در ۱۹ سال گذشته، طالبان به نحوی دست داشته اند و شهروندان افغان در قبال این موضوع هیچ شکی ندارند.

او افزود: "طالبان فرصت مطمین را برای ده‌ها گروه تروریستی که زیر چتر طالبان فعالیت داشتند، فراهم ساخته. طالبان هنوز هم با شبکه‌های القاعده و حقانی و غیره ارتباطات ناگسستنی دارد و این گروه نمی‌تواند از آن انکار کند".

این در حالی است که روز گذشته، وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا در اعلامیه‌ای گفت که طالبان هرگونه مسوولیت را رد و آن را نکوهش کرده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده از طالبان و حکومت افغانستان خواسته شده است که باهم همکاری کنند تا عاملان حملات اخیر به عدالت کشانده شوند.

XS
SM
MD
LG