لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن برای اشتراک در نشست جی۲۰ به اندونیزیا رسید


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ هنگام ورود به جزیرهٔ بالی، اندونیزیا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ هنگام ورود به جزیرهٔ بالی، اندونیزیا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یک‌شنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) به جزیرهٔ بالی، اندونیزیا، رسید تا در نشست سران جی۲۰ یا بیست اقتصاد عمدهٔ جهان شرکت کند.

رییس جمهور بایدن در جریان سفرش به اندونیزیا قرار است روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) با شی جینپینگ، رییس جمهور چین، و سایر رهبران جی۲۰ ملاقات کند. رسیدگی به مسایلی چون جنگ اوکراین، تنش در تنگهٔ تایوان و بحران‌های مواد غذایی، انرژی و اقلیمی از موضوعات عمدهٔ مطرح بحث بایدن با رهبران جی۲۰ می‌باشد.

پس از شیوع همه‌گیری کروناویروس، رهبران جی۲۰ برای نخستین بار در جزیره بالی، اندونیزیا، با هم ملاقات می‌کنند.

خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که روسای جمهور ایالات متحده و چین روز دوشنبه در مورد مسایلی صحبت خواهند کرد که مانع تقابل در روابط دو کشور می‌شوند.

در سه سال گذشته رقابت میان چین و امریکا شدت گرفته است، زیرا بیجینگ قدرت بیشتر کسب کرده و پس از جنگ جهانی دوم، بیجینگ یگانه رقیب واشنگتن پنداشته می‌شود که تلاش می‌کند نظم جهانی به رهبری امریکا را به چالش بکشد.

یک مقام ارشد قصر سفید به خبرنگاران گفته است که رییس جمهور بایدن در مورد نشست سران جی۲۰ صحبت کرده که شامل "خطوط قرمز" هر یک از این کشور‌ها می شود. به گفتهٔ‌این مقام ارشد قصر سفید، هدف ایالات متحده این است تا از یک سو مانع برخورد میان کشورها شود و از سوی دیگر مقررات واضح میان این کشورها به وجود بیاید.

این مقام ارشد قصر سفید گفت که ایالات متحده هرکاری را انجام خواهد داد تا رقابت موجب بروز منازعه میان کشورها نشود.

انتظار می رود بايدن بر چین فشار وارد کند تا کوریای شمالی را که متحد آن کشور است، وادار کند تا از تحرکات نظامی دست بکشد. کوریای شمالی در سال روان میلادی آزمایش میزایل‌های بالستیک را به گونۀ بی‌پیشینه افزایش داده است.

اما به نظر می‌رسد که شی جینپینگ ممکن بایدن را در این عرصه کمک نکند، زیرا او به تازگی برای سومین بار به کرسی ریاست جمهوری کشورش رسید و بیشتر تلاش می‌کند قدرت خود را تحکیم کند.

اشتراک رهبران ایالات متحده و چین احتمالاََ بر نشست سران جی۲۰ سایه افگند، زیرا از یک سو قیمت مواد غذایی و انرژی در جهان افزایش یافته است و از سوی دیگر، جنگ اوکراین خطر تهدید سلاح هسته‌ای را به وجود آورده است.

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی نه تنها کشورهای فقیر را متضرر کرده است، بلکه کشورهای ثروتمند نیز از این ناحیه متضرر شده اند، به خصوص کشورهای اروپایی که بخش اعظم مواد سوخت خود را از روسیه فراهم می‌کنند.

اما جنگ اوکراین و تهدید مبهم پوتین مبنی بر استعمال سلاح هسته‌ای به صورت رسمی در دستور کار نشست بالی قرار ندارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که کشورش یک عضو عمدهٔ‌ جی۲۰ است، در نشست سران این گروه اشتراک نمی‌کند.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که از نه ماه به این سو ادامه دارد،‌ سفر رییس جمهور پوتین را در نشست بالی از لحاظ لوژستیکی و سیاسی دشوار کرده است. در عوض، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه در این نشست اشتراک می‌کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG