لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن پلان دارد با رییس جمهور چین صحبت کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز شنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) گفت که در مورد کاهش و لغو تعرفه های گمرگی چین فکر می کند و در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌رییس جمهور بایدن همچنین گفته است که به زودی با همتای چینی اش، شی جین پینگ، صحبت خواهد کرد.

اظهارات بایدن در حالی بیان شده است که پس از همه گیری بیماری کووید۱۹، ایالات متحده امریکا با تورم پولی دست و پنجه نرم می کند که در چهار دههٔ گذشته، بی سابقه بوده است. تورم پولی در ایالات متحده موجب شده تا هزینهٔ نیازمندی های اولیه خانواده ها در امریکا از جمله مواد خوراکی و تیل افزایش قابل ملاحظه پیدا کند.

قبل بر این،‌ جينا رايموندو، وزير تجارت امریکا، به تاریخ پنجم جون (۱۵ جوزا)گفته بود که ریيس جمهور ایالات متحده از تيم خود خواسته است تا گزينۀ لغو برخی از تعرفه‌های گمرکی بر چين را بررسی کند که در دورهٔ ریاست جمهوری دونالد ترمپ وضع شده است.

به گفتهٔ‌ این مقام امریکایی، هدف از این اقدام رسیدگی به میزان بلند تورم است که امریکا با آن مواجه است.

خانم رایموندو در مصاحبه با تلویزیون سی ان ان در پاسخ به پرسشی که آیا ایالات متحده برای کاهش تورم پول، لغو برخی تعرفه‌های گمرکی بر چین را بررسی می‌کند یا خیر،‌ گفت:‌"ما به آن نگاه می‌کنیم. در واقع رییس جمهور از ما خواسته است تا آن را تحلیل کنیم و در حال انجام این کار برای او [رییس جمهور بایدن] استیم و او [آقای بایدن] باید این تصمیم را بگیرد."

وزیر تجارت ایالات متحده گفت که لغو برخی از تعرفه‌ها به خصوص کالا‌های مورد نیاز خانواده‌ها می‌تواند بررسی شود، اما افزود که حکومت امریکا تصمیم گرفته است تا برخی از تعرفه‌ها از جمله وضع تعرفه بر فولاد و المونیم وارداتی چین پا برجا بماند تا از صنعت و کارگران سکتور تولید فولاد محافظت شود.

به گفتهٔ رایموندو، رییس جمهور بایدن لغو تعرفه‌های گمرکی بر صدها قلم اجناس ساخت چین را که ارزش آن به صدها میلیارد دالر می‌رسد، زیر بررسی دارد، تعرفه‌هایی که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ زمانی بر چین وضع کرد که ارتباط تجارتی میان دو اقتصاد بزرگ جهان پر تنش بود.

چین نیز گفته است که کاهش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای صادراتی آن کشور، هزینهٔ‌ مصارف امریکایی‌ها را کاهش خواهد داد.

ادارۀ دونالد ترمپ، رییس پیشین جمهور ایالات متحده، تعرفه‌های گمرکی ۲۰۰ میلیارد دالری را بر چین وضع کرد و در مقابل چین، دست به اقدام تلافی جویانه زد.

مناقشهٔ تجارتی میان دو اقتصاد بزرگ جهان موجب رکود قیمت سهام در بازارهای بین‌المللی شد و اقتصاد جهانی را با تهدید مواجه کرد.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده پس از اعلام وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و المونیم وارداتی چین، از اقدام خود دفاع کرد و گفت که در صورت بروز مناقشه تجارتی با چین، امریکا از آن سود خواهد برد.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده حتا در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود تعهد کرده بود که تعرفه‌های گمرکی را بر کالا‌های وارداتی امریکا وضع خواهد کرد، زیرا به باور او، کشور‌ها در سراسر جهان از جمله چین، ایالات متحده را مورد ''بهره‌برداری'' خود قرار داده اند.

XS
SM
MD
LG